Veckobrev 10 - 10 maj
Klämdag och allt, men nu händer det mycket. I veckans brev får du lite fler detaljer gällande dagarna runt övergången den 16 juni och information om planeringen för juni månad.
I veckan kom beskedet om vem som blir affärsansvarig för driften av uppdrag Mälartåg. Läs mer här nedan.
Det är kul att se att så många redan genomfört den obligatoriska digitala introduktionen. Fortsätt så! Senast den 31 maj måste den vara genomförd för att du ska vara behörig att arbeta inom uppdrag Mälartåg hos Transdev. Du ska ha fått en länk till introduktionen i din MTR mejlbox. Är det några problem kan du skriva till fraga@transdev.se. Läs mer på infosidan.
Många har också redan hörsammat uppmaningen att skicka in foton till KI och ID06. Du som ännu inte hunnit med det – gör det så snabbt som möjligt och även här är deadline 31 maj för att du ska hinna få dina nya kort inför driftstart. Mer information hittar du i förra veckobrevet här nedan.
Och så en sista påminnelse: Nästa vecka börjar vi dela ut utrustning. Det är nya fräscha telefoner och annat material som du behöver när du börjar på Transdev. Du hittar information både i förra veckans veckobrev och på infosidan.
OBS! Det är ändringar i schemat för FM - vi kommer ut till er i veckan som börjar den 20 maj. Vi återkommer med schema!
Sheron Fernando - affärschef för uppdrag Mälartåg
Sheron har många års erfarenhet från MTR där han i flera lika roller har arbetat med både tunnelbanan och pendeltågen i Stockholm. Hos oss på Transdev har han tidigare arbetat med tunnelbaneanbudet, anbudet för Öresundståg och är sedan tidigare en del av förberedelseprojektet för uppdrag Mälartåg.
– Det är med stor glädje och ödmjukhet som jag tar mig an rollen att leda uppdrag Mälartåg. Jag vet att det finns en enorm kapacitet bland er som redan idag jobbar på MTR Mälartåg. Min roll blir att skapa förutsättningar för er att fortsätta utveckla affären och leverera en enkel, trygg och trevlig resa för dem vi är till för, våra resenärer. För mig är medarbetarna alltid den viktigaste tillgången, jag ser därför fram emot att lära mig av er, för att vi tillsammans ska lyckas! säger Sheron i samband med utnämningen.
Sheron har lång erfarenhet från operativ tågverksamhet och många MTR-medarbetare känner honom från tunnelbanan och pendeltågen.
Detaljplanering inför driftstarten del 1
Nu är detaljplaneringen inför driftstarten igång. MTR kör in det sista resandetåget kl. 03.00 och 03.37 går det första resandetåget från Gävle under Transdevs flagg.
I samband med utdelningen av material som påbörjas i nästa vecka kommer ni även att få viktig information för de första dagarna så att ni känner er trygga, även om ni inte känner er etthundra procent hemma i eventuellt nya system och åkandestöd. Ni kommer bland annat att få med er viktiga blanketter, checklistor och vissa nya telefonnummer på papper. Självklart finns materialet även i mobilen via Mitt Transdev.
Vi vill samtidigt betona att det allra mesta kommer att vara precis som vanligt den 16 juni. Du har på dig samma uniform som dagen innan, du arbetar med samma viseringsappar och du jobbar med samma proffsiga kollegor. Du kommer in på platskontoren på samma sätt som tidigare. Du som behöver tillgång till rastlokalen (och alla andra funktioner) på Vasagatan 12 kommer att få det du behöver för inpassering.
Inom vissa delar av verksamheten kommer vi att ha extrabemanning för att garantera en säker övergång. Det kommer dessutom finnas personer från Transdev på platskontoren och på Vasagatan för att hjälpa till de första dagarna.
Tillsammans med platscheferna har vi påbörjat arbetet med att ta fram en detaljplan för dagarna innan och efter driftstart 16 juni. För överflyttningen av driftledningscentralen från Hälsingegatan till Vasagatan 12 tar vi just nu fram ett minutschema.
Vi kan försäkra er om att ingen från driftledningen ska behöva rusa mellan adresserna mitt i natten med datorn i högsta hugg, utan flytten ska ske under ordnade former. Vi kommer att testa inlogg och nya system på plats i den nya driftledningscentralen dagarna före driftstart och det kommer att finnas systemspecialister på plats den första tiden för att hjälpa till om det uppstår frågor om de nya systemen.
Vi kommer att ringa alla som jobbar i anslutning till driftstarten och säkerställa att alla har den information de behöver. Vi vill försäkra oss om att du har all utrustning du behöver, att telefon och läsplatta fungerar som de ska, att du har kommit in på Mitt Transdev, att du har sett din tjänst för dagen, att du har korrekt KI och ID06 etc.
Tveka inte att höra av dig via fraga@transdev.se om det är något du undrar över.
Planering och scheman
Efter att en justering gjordes avseende sommartrafiken har vi för närvarande ungefär 150 tåg som inväntar behandling hos Trafikverket. Det rör sig om både inställelser (helt eller delvis) för att matcha det utbud som körs nu under våren, samt tillkommande tjänstetåg för att balansera den nya lösningen. Vi arbetar just nu med att rita turer för juni utifrån det vi har beställt till Trafikverket.
Vi har fått uppgift om era scheman och ledigheter från MTR. Informationen kan i vissa fall ha blivit inaktuell för er som bytt schema sedan vi mottog informationen (exempelvis elever som examinerats, samt justeringar i beviljad ledighet) och vi kommer i förekommande fall att justera så att det blir korrekt.
Juni kommer innehålla följande förutsättningar i trafiken:
Vecka 25: Sommartrafik med förstärkt rusningstrafik Uppsala-Stockholm och Uppsala-Gävle.
Midsommarhelgen: Fler långa tåg jämfört med en vanlig helg.
Vecka 26: Sommartrafik
* 2111 inställt Västerås-Eskilstuna på grund av banarbete söndag 16 juni och söndag 23 juni.
* 2115 och 2108 inställda Uppsala-Sala på grund av banarbete söndag 16 juni, samt några mindre arbeten som innebär minutjusteringar på vissa tåg.
Ni når planeringen på följande e-postadresser:
Instruktörer, handledare och elever:
malartag.pplutbildning@transdev.se
Lokförare: malartag.pplforare@transdev.se
Tågvärdar: malartag.pplombord@transdev.se
Driftledare: malartag.ppldriftledare@transdev.se
Veckobrev 9 - 3 maj
Nu duggar helgdagarna tätt, men det händer MYCKET i projektet. Vi tänkte stå över veckobrevet den 10/5 på grund av att många är lediga, men vi har tänkt om! Det finns så mycket vi vill förmedla till er, så håll utkik på fredag för då kommer det nya heta nyheter!
Vi har mycket viktigt att förmedla även denna vecka. Nu kör vi!
Obligatorisk digital introduktion
Alla måste ha gått senast 31 maj! Läs mer här och kolla din mejlbox.
Nya ID-foton senast 31 maj
Vi behöver utfärda nya KI (Kompletterande Intyg) för lokförare kopplat till Transdevs tillstånd att driva tågtrafik. Vi behöver också skaffa nya ID06 till samtliga medarbetare.
Därför ber vi er att skicka in en porträttbild till fraga@transdev.se. Ange namn och MTR:s anställningsnummer i ämnesraden.
Vänligen skicka in fotot så snart som möjligt och senast 31 maj!
Här nedanför kommer lite information om hur du tar fotot. Och lite längre ned ser ni tre godkända fotografier och därefter två icke-godkända fotografier. Det går bra att ta fotot med mobilkameran.
Hur ska fotot på ID06-kortet se ut?
1. Fotot skickas in i formatet .png eller .jpg/jpeg och ska inte vara äldre än sex månader. Minsta storlek är 300 pixlar brett och 410 pixlar högt.
2. Ansiktet ska vara avbildat rakt framifrån med hela ansiktet synligt.
3. Närbild på huvudet och övre delen av axlarna så att huvudet upptar 70-80% av fotografiet.
4. Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt. Blicken ska vara riktad mot kameran.
5. Fotografiet ska ha god skärpa. Skärpan ska ligga i pupillerna.
6. Du får inte ha mörka eller färgade glasögon. Reflektioner får inte synas på glasögonen.
7. Du får inte bära huvudbonad t.ex. keps, mössa, skyddshjälm. Undantag ges vid religiösa skäl förutsatt att hela ansiktet är synligt.
8. Ansiktet ska vara jämnt belyst och bakgrunden ska vara vit och utan skuggor. Hela huvudet ska vara synligt, inte bara ansiktet.
9. Både svartvita foton och färgfoton är godkända.
Utdelning av utrustning med mera
Nu är schemat för utdelning av telefoner och annat material färdigt. Det kan förstås komma att justeras om behoven ändras. Vi startar på Stockholm C den 13 maj.
Vi hoppas kunna nå så många det bara går under de här veckorna, så prioritera att komma förbi! Här får du också en möjlighet att ställa frågor till oss. Vi förstår att det inte fungerar praktiskt för precis alla och självklart kommer vi att se till att samtliga har sin utrustning fixad och klar inför driftstart.
Räkna med att det tar 30 minuter för uthämtning av material. Vi plussar på i er kompbank. Mer information om detta finns på extranätet.
Trafikdrift och kundservice
Nu är det dags att gå introduktionsutbildningen som nyanställd hos Transdev. Introduktionen ger även en guide till Mitt Transdev (motsvarande dagens Amigo). Kontrollera att du kommer åt utbildningslänken som har skickat till din MTR-mejlbox. Sista dag att genomföra utbildningen är 31 maj.
Som vi informerade om i förra veckobrevet har vi nu bestämt telefonmodell till er TV och LF. Ni kommer att få modell Samsung Galaxy XCover6 (TV) och Samsung Galaxy XCover7 (LF). Det har utförts kapacitetstester och gps-funktionalitetstester på ett antal modeller. Vald modell var bäst utifrån både funktionstesterna och användarvänlighet. Modellerna är valda för att passa respektive rolls arbetsområden. Exempelvis är 6:an bättre anpassad för viseringsapparna.
LV kommer också att få en platta av modell Samsung Galaxy Tab Active 5. Denna är utvärderad på likande sätt som telefonerna och var den som bland Öresunds lokförare gav ”bäst-i-test”.
FM
I veckan startade övertagandebesiktning av Gredby depå. I ett halvsoligt Eskilstuna utfördes en av tre besiktningsdagar. Besiktningsdag 2 och 3 utförs nästa vecka. Med vid besiktningen är representanter från Mälartåg, MTR, Besiktningsföretag, Eskilstuna kommun och Transdev.
Fordonsunderhåll
Nu har vi genomfört informationsmöten med alla Tech-medarbetare i Gredby, då vi berättat mer om vår plan och våra lösningar. Det var roligt att träffa er och det kom många relevanta frågor och åsikter – tack för det!
I övrigt är det fullt fokus på att ta fram avtalet gällande köp av underhåll, vilket gäller från och med den 16 juni. Vi försöker få det klart så fort som möjligt, för att sedan kunna gå vidare och börja jobba mer fokuserat med att lära känna verksamheten inför vårt övertagande i december.
De tre första fotografierna skulle vara godkända för ID06, de två sista skulle inte vara godkända.
Veckobrev 8 - 26 april
Vintern verkar aldrig vilja släppa greppet om oss och ännu en kall vårvecka går mot sitt slut. På Transdev lyser flitens lampa och på huvudkontoret i Bromma förgylls tillvaron av att MTR-medarbetare är på plats för utbildning i nya system.
I veckan skrev vi på avtalet för uppdrag Mälartågs nya huvudkontor. Det kommer att ligga på Vasagatan 12 och just nu fixas det för fullt. Läs mer på extranätet och under FM här i veckobrevet.
IT
Håll i hatten! Nu är modellerna för de mobila enheterna (mobiltelefoner och läsplattor) beslutade!
- Lokförare kommer att få en läsplatta Samsung Galaxy Tab Active 5
- Lokförare och FM-personal får en mobiltelefon av modellen Samsung XCover7
- Tågvärdar får en mobiltelefon av modellen Samsung XCover6
Driftledning och rapportering
Utbildning för alla på driftledningscentralen, DLC, är i gång. Först ut är utbildning i personplaneringssystemet Hastus som kommer följas av utbildning i övriga system som kommer att användas för driften av Mälartåg. Efter lite inledningsstrul ska nu inloggningarna fungera…
Alla på DLC ska ha fått sin nya dator. Skulle man uppleva utmaningar med inloggning så säg till!
I förra veckobrevet skrev vi om hur vi tänkte göra med de felaktiga headsets vi lämnat ut. Nu har vi tänkt om och har kommit fram till en betydligt enklare hantering för er som behöver byta ut det headset ni redan fått:
- Lämna in ditt headset till Madde med en post-it lapp med ditt namn på. Vi distribuerar nya så snart vi fått in alla felaktiga.
Det pågår ett intensivt arbete med att säkerställa system och arbetssätt. Parallellt pågår utveckling av bland annat störningsplanerna.
Vi utreder vidare om DLC ska flytta till de nya lokalerna på Vasagatan 12 en vecka före driftstart, eller om allt ska ske på övertagandedagen – fortsättning följer!
FM
Vi är väldigt glada över att avtalet för huvudkontoret för Transdevs uppdrag Mälartågs nu är signerat! Det nya huvudkontoret kommer förutom ledningsgrupp och enhetschefer även inhysa driftledningscentralen samt rastlokal för åkandepersonal i Stockholm. Lokalen är på 837 kvm och ligger på våning 3. I måndag påbörjades arbetet med alla lokalanpassningar som måste till, bland annat uppbyggnad av den nya driftledningscentralen.
I dagsläget pågår budgetarbetet för fullt inför övertagandet av driften i juni. Det innebär att vi just nu lägger stort fokus på att säkerställa avtal med leverantörer som är viktiga för driften.
Trafikdrift och kundservice
Arbetet med processer och rutiner fortgår. Ett av våra fokusområden är att säkerställa en igenkännande spegling från dagens Amigo till Mitt Transdev.
Vi är som sagt i gång med utbildningar för administrativ personal och är också i slutfasen av att färdigställa utbildningsmaterialet för den e-learning som alla tågvärdar och lokförare kommer att få gå igenom inför driftstart.
HR
Vi har fått en del frågor om uniformen och om Transdev har motsvarande poängsystem som MTR. Svaret är att vi inte har något poängsystem utan i stället beställer du löpande det du behöver efter bekräftelse från chef.
Vad gäller skor så har vi ett skobidrag på 800 kronor/år. Du kan alltså köpa de skor du vill ha var du vill – självklart måste modellen följa uniformsreglerna. Vi återkommer med information om vad som gäller för 2024.
Anders Ekman och övriga medarbetare i förberedelsearbetet på Transdev
Samsung XCover6 Pro. Källa: Samsung.com/sv/
Veckobrev 7 – 19 april
Hej på er!
Den här veckan har vi riktigt goda nyheter! Vi har beslut på att vi tillsätter fler platschefer! Läs mer under rubriken Trafikdrift och Kundservice.
I veckan har vi passerat ytterligare en milstolpe då vi haft vårt första (av många) skyddskommittémöte.
Vi har lagt upp en hel del ny information på extranätet som vi gärna tipsar om även här i veckobrevet.
- Vi presenterar driftorganisationen som nu är förhandlad och klar.
- Vi är så pass nära att skriva kontrakt för det nya huvudkontoret att vi vågar skriva ut adressen.
- Vi har anställt en planeringschef.
Kolla även in frågor och svar som ligger ganska långt ned i innehållet på extranätet. Vi uppdaterar i takt med att vi får in frågor av mer allmängiltig karaktär till frågelådan, fraga@transdev.se.
Trafikdrift och kundservice
Vi utökar antalet platschefer från 7 till 10!
För att skapa bättre förutsättningarna för platscheferna att ha ett nära ledarskap och kunna jobba med ständiga förbättringar i verksamheten har Transdev beslutat att utöka gruppen från 7 till 10. Det innebär att cheferna ges möjlighet att ägna mer tid till varje medarbetare. Något som vi ser är väldigt angeläget då medarbetarna är det viktigaste vi har. Vi kommer gå från att varje chef har drygt 80 medarbetare till knappt 60 medarbetare.
Sheron Fernando, som är ansvarig för Trafikdrift och kundservice i uppstartsprojektet, har tidigt haft en dialog med Mälardalstrafik om möjligheten att utöka antalet platschefer. Sheron har också sedan några veckor tillbaka haft dialog med ansvarig för platscheferna som har varit behjälplig i förslag på var geografiskt tillökningen ska ske. Slutligen har platscheferna själva fått godkänna förslaget innan det slutgiltiga beslutet kunde tas idag fredag den 19/4.
Utannonsering av de tre tjänsterna kommer att ske idag, det blir en annons vardera till Eskilstuna, Stockholm och Uppsala. Sök gärna och hjälp oss att tipsa vidare i era kretsar och kanaler!
PS. Platscheferna kommer att ha titeln enhetschef hos Transdev.
FM
I dagsläget är det mycket som händer samtidigt, både för att säkra ett bra mottagande av alla nya kollegor och för att se till att driften flyter på utan avbrott efter den 16 juni. Vi har varit ute i driften vid flera tillfällen och haft möjlighet att träffa nya kollegor. Vi har också börjat inventera lokalerna som vi ska överta från MTR.
Turnén för utprovning av nya arbetskläder är snart klar. På lördag, den 18 april, är det sista tillfället för att på plats prova ut och beställa arbetskläder. Då finns vi i Uppsala kl. 15.00. Det har varit väldigt roligt att träffa alla nya kollegor inom FM i det här sammanhanget.
Arbetet med att få klart alla detaljer och signera avtal för det nya huvudkontoret är i sin slutfas. Det lutar åt Vasagatan 12, vilket är mitt emot kollektivtrafikens hus, där bland annat vår trafikhuvudman Mälardalstrafik har sitt kontor. Även DLC ska sitta här och lokalen inrymmer också rastlokal för åkandepersonal. Nu pågår en febril aktivitet för att säkerställa lokalerna inför vår inflytt.
Ett annat stort arbete är att gå igenom MTR:s befintliga avtal för att se vad vi ska ta över. Vi behöver också skriva nya avtal för att säkra Transdevs leverans efter den 16 juni.
Driftledning
Uthämtning av datorer har varit veckans logistiska övning. Det mesta har gått bra även om det inledningsvis var några smärre farthinder på vägen. Vi har gjort ett omtag efter feedback från er driftledare gällande headset och vi kommer att byta ut dem vi redan hunnit lämna ut. Vi ber därför er som fått ett headset att spara förpackningen obruten så att vi kan samla in dem och ersätta med nya.
Som nämns ovan under FM har vi kommit ett steg närmare gällande lokal för DLC.
I nästa vecka börjar de första utbildningarna. Det inleds med en tvådagarsutbildning i planeringssystemet Hastus och genomförs på Transdevs huvudkontor i Bromma.
Vi har annonser ute för rekrytering av en Driftledare Trafik och en Driftledare Personal – sprid gärna och uppmana duktigt folk ni känner att söka 😊!
Fordonsunderhåll
Vi har tidigare berättat att underhållet för Mälartåg kommer att köpas av MTR Tech fram till i december. Nu kan vi har slutligt bestämt oss för att vi, Transdev, kommer att utföra underhållet i Gredby i egen regi därefter. Det innebär att alla inom MTR Tech som jobbar med Mälartåg kommer att bli anställda av Transdev efter övertagandet.
Vi är övertygade om att det här är den lösning som ger oss bäst förutsättningar att tillsammans med er alla utveckla underhållet.
Vi kommer att berätta mer om vad det här innebär och vad ni kan förvänta er framåt på de infomöten som hålls i Gredby de kommande två måndagarna (22 och 29 april).
Anders Ekman och övriga medarbetare i förberedelsearbetet på Transdev
Veckobrev 6 - 12 april
Vi hoppas att vi inte tröttar ut er med all information om förberedelsearbetet 😊. Vi försöker strukturera upp innehållet i veckobrevet så att du kan välja vilka de delar som är intressanta för just dig att läsa!
Ju närmare driftstart vi kommer desto intensivare tenderar arbetet att bli och ju längre fram vi kommer desto fler beslut har hunnit fattas. Bilden klarnar helt enkelt allt mer och dessa klarheter vill vi förstås dela med er!
Planering
I slutet av förra veckan tog Mälardalstrafik ett beslut om att göra vissa justeringar i den beställda sommartidtabellen. Vi har under denna vecka arbetat med att ta fram nya fordonsomlopp för en oxvecka, vilket nu är klart. Vi kommer nu att påbörja arbetet med att anpassa standardveckan dag för dag utefter kända banarbeten och därefter påbörja turkonstruktion.
För Facility Management har vi under veckan lagt upp alla scheman och tjänstgöringsturer i Hastus.
Alla medarbetare har nu tilldelats sina Transdev-anställningsnummer vilket innebär att vi kan påbörja arbetet med att planera ut er på era gruppnycklar.
Säkerhet
Vi går igenom säkerhetsinstruktioner med MTR för att se vad som skiljer mellan MTR och Transdev och därmed vilka utbildningar medarbetarna behöver gå igenom inför övergången till Transdev.
HR
Vi har påbörjat inrangeringsförhandlingar med alla parter. Bra och konstruktiv dialog som vi fortsätter i nästa vecka.
Trafikdrift och kundservice
Vi jobbar med att säkra bemanningen till hösten. Det är lätt att man skjuter problemen framför sig när det blir ett för ensidigt fokus på att lösa bemanningen under sommaren genom att skjuta på semestrar.
Vi går även igenom processer och rutiner för att säkerställa dessa inför driftstarten.
Driftledning
Vi har fått besked att Mälardalstrafik godkänner den utökning av driftledningen som föreslagits och nu påbörjar vi rekryteringen av ytterligare två DLT och två DLP. Genom dessa rekryteringar hoppas vi kunna skapa lite mer luft i schemat, minska sårbarhet och övertid, samt även ge större möjlighet till fortbildning och förbättringsprojekt. Grundbemanning i driftledningen blir därmed 12 DLT, 12 DLP, 6 DLI samt 5 FTD.
Datorer är beställda till samtliga på driftledningen och kommer sannolikt gå att hämta under vecka 16 (nästa vecka). För att få i gång datorerna med rätt behörigheter behöver man befinna sig på Transdevs nätverk så de kommer behöva hämtas ut på Transdevs huvudkontor i Bromma. Även nya telefoner och abonnemang är beställda och målsättningen är att man kan hämta dessa samtidigt som datorn.
Som ni vet kommer vi byta en hel del system i samband med driftstart. Det innebär att ni alla på driftledningen har en diger utbildningsperiod framför er. Utbildningarna är inplanerade i ert schema och kommer genomföras på Transdevs huvudkontor i Bromma. Utöver den planerade utbildning kommer det finnas utbildningsdatorer, samt även övningsuppgifter, placerade på driftledning där det kommer finnas möjlighet att öva i systemen under lugnare perioder.
Vid själva driftstarten (trafikdygnets start den 16/6) kommer det att det finns systemspecialister på plats som vid behov kan hjälpa till med handgreppen i de nya systemen.
Underhåll
Vi jobbar med att fastställa underhållsavtalet med MTR Tech, då vi ju kommer att köpa allt fordonsunderhåll som i dag görs i Gredby från MTR under perioden från driftstart 16 juni till december.
Vi har fått in Robert Trygg i vår mobiliseringsorganisation. Han har tidigare jobbat i Gredby och känner de flesta och blir en bra förstärkning för oss.
Vi har även fokus på gränssnitt mellan depå och övriga delar av verksamheten för att säkerställa att det kommer fungera bra i praktiken efter den 16 juni.
Vi har redan varit ute och träffat en hel del medarbetare i Gredby, men vi kommer de närmaste veckorna planera in informationsmöten för alla som jobbar med underhållet. Det ger oss en möjlighet att träffa fler och ge information om vad som händer framåt och ni får ett tillfälle att ställa alla era frågor.
IT
Nu är det beslutat att alla medarbetare som i dag har en arbetstelefon kommer att få en ny telefon inför övergången till Transdev. Vilken modell det blir är inte beslutat än. Lokförare kommer även få en läsplatta.
FM
Vi har gjort besök i Gredby under pågående städjobb på kvälls- och nattetid.
Med start denna vecka sker utprovning av arbetskläder på tre orter, Uppsala, Eskilstuna och Älvsjö, så att medarbetarna inte behöver arbeta i SL:s arbetskläder när de gått över till Transdev. Vi fortsätter med detta nästa vecka och tider och platser hittar du på den här sidan.
Vi besöker alla åkstationer för att inventera lokalerna inför övertagande. Vilka möbler finns? Är det skador som behöver åtgärdas? Och så vidare.
Vi jobbar tillsammans med IT för att säkra IT-verktygen, till exempel implementering av Avista Time hos Transdev och införande av en del nya funktioner. Appen används i dag på MTR inom fordonsvården, men ska kompletteras för att även kunna användas för att rapportera klotter.
Vi diskuterar just nu med Mälardalstrafik och MTR hur vi ska hantera hittegods. Vår ambition är att processer och rutiner ska vara desamma som tidigare, men vi jobbar med detaljerna.
Ha det gott,
Anders Ekman och övriga medarbetare i förberedelsearbetet på Transdev
Veckobrev 5 - 5 april
Det har gått två veckor sedan förra veckobrevet och vi har hunnit samla intrycken från alla möten med er! Det har varit värdefullt för oss att få era frågor och synpunkter så att vi kan förstå verksamheten ännu bättre. Vi har försökt svara på era frågor vid informationsträffarna och när vi inte har haft ett svar så har vi tagit med oss dem hem och diskuterat dem i teamet.
Vi har uppdaterat Frågor och svar på extranätet med de mer allmängiltiga frågorna. Andra kommer att få sitt svar under förberedelsearbetets gång.
HR
Deadline för att säga nej till övergång till Transdev var den 28 mars och vi kan konstatera att i princip alla följer med över till oss. Det gläder oss mycket och vi välkomnar alla till Transdevs stora gemenskap!
Utbildningsplanen för olika medarbetargrupper börjar nu färdigställas och som lokförare och tågvärd kommer du att få en digital utbildning på cirka 2 timmar. Utbildningen ger en introduktion till Mitt Transdev och kunskap om Transdevs säkerhetsledningssystem. Utbildningen kan genomföras på valfri tid och kommer att ersättas. Exakt hur ersättningen kommer att se ut diskuterar vi just nu med facken.
Facility Management
Det är många verksamhetsområden som ligger under Facility management i vår projektorganisation – allt från att ansvara för att medarbetarna inom facility management får nya arbetskläder till att hitta nya lokaler för Transdevs uppdrag Mälartågs nya huvudkontor. Arbetet är inne i ett mycket intensivt skede.
- Till skillnad från lokförare och tågvärdar som behåller sin nuvarande uniform så kommer medarbetare inom facilitity management att få nya arbetskläder vid övergången till Transdev. Nästa vecka och veckan därefter (v 15 och 16) har alla inom MTR FM som jobbar med Mälartåg möjlighet att prova ut och beställa nya arbetskläder. Vi ser fram emot att träffa er igen och schemat för var och när vi finns på plats hittar du här. Du hittar det även längst ned i nyhetsbrevet.
- Många är förstås intresserade av var det nya huvudkontoret och driftledningscentralen kommer att ligga. I förra veckan var vi ute med ett stort gäng från projektteamet och skyddsombud från verksamheten för att titta på lokaler för detta och för rastlokaler för åkandepersonal i Stockholm. Vi har identifierat ett par lämpliga alternativ som vi nu jobbar vidare med för att säkra att de uppfyller alla krav vi ställer på bland annat tillgänglighet och säkerhet. Vi återkommer förstås så snart vi vet vad det blir för lokal.
- Vi har börjat kontakta alla leverantörer för FM:s del och börjat boka in möten för att se över avtal och hur vi ska föra över dessa till Transdev.
Planering
Vi har de senaste veckorna mottagit T24-schema för alla personalgrupper och vi arbetar nu med att lägga in dem i Hastus. Än så länge är tågvärdar och lokförare klara och vi arbetar nu med DLC och facility management.
Under veckan har vi även utbildat den första trafikplaneraren från Mälartåg i TrainD, som är vårt system för tidtabells- och fordonsplanering.
Trafikdrift & kundservice
Efter ett par intensiva och energigivande veckor med besök ute på platskontoren jobbar vi nu med att granska de processer och rutiner som vi tar över från MTR Mälartåg och ser till att få in dem i Transdevs system.
Vi tittar också på personalläget – att vi är tillräckligt många kollegor inom samtliga avdelningar är viktigt för allas arbetsmiljö. Vi har en tät dialog med MTR och beställaren och vi ser till exempel att vi har ett fortsatt behov av fler lokförarkollegor till hösten. Då ledtiderna är långa från beslut till att LF-kollegan kan ta sin första tur behöver vi hantera detta i närtid. Vi känner ingen oro att det inte ska lösa sig och kan konstatera att intresset för att börja jobba hos oss är stort.
Underhåll
Den här och förra veckan träffar vi medarbetarna på MTR Tech i Gredby. Det är kul att få träffa alla och också ett bra sätt att lära känna verksamheten!
Vi och MTR Tech har ett nära samarbete för att komma överens om hur vi ska jobba tillsammans under de sex månader då Transdev ska använda MTR Tech för utförande av underhållet. Alltså från juni till december, då det sker en övergång från MTR Tech till Transdev. Vi har en bra och konstruktiv dialog och vi är övertygade om att det kommer att fungera bra.
Inköp
Transdev har fått en lååång lista över de leverantörer MTR använder i driften av Mälartåg idag och nu pågår ett arbete med att kartlägga leverantörer och avtal för att se vad vi ska ta över och vad vi vill hantera på annat sätt. Det blir många interna möten då det till exempel är FM som har bäst koll på leverantörerna inom det området – och vad Transdev har för motsvarande leverantörer. Vi har även tät kontakt med MTR för att förstå varje enskilt avtal.
Ha det gott,
Anders Ekman och övriga medarbetare i förberedelsearbetet på Transdev
Här nedan hittar du inom MTR FM platser och tider för att prova ut och beställa nya arbetskläder!
Veckobrev 4 - 22 mars
Turnén fortsätter i nästa vecka!
Veckan har präglats av att vi i teamet som jobbar med förberedelserna inför övertagandet av Mälartåg har varit ute i verksamheten och träffat en massa människor som snart är våra kollegor! Vi fortsätter turnén i nästa vecka. Vi avslutar med en digital träff torsdag den 28/3. Schema och inloggningsuppgifter till den digitala träffen hittar ni på extranätet.
Nästa fredag är det långfredag och då kommer inget veckobrev, så nästa gång du hittar nyheter här blir den 5 april.
Förberedelsearbetet fortsätter och här några nedslag från veckan som gått.
Planering
Inom Planering fungerar samarbetet och utbytet av data väldigt bra mellan oss och MTR. I veckan mottog vi gruppnycklarna för T24 och har påbörjat uppläggningen av dem i Hastus som är Transdevs personalplaneringssystem. Gruppnycklarna innehåller både fridagar och de turer som fanns planerade på arbetsdagarna.
Vi har även tillsammans med MTR preliminärt bestämt att den första trafikplaneraren kan få en utbildning i vårt trafikplaneringssystem, TrainD, under vecka 14. Systemet är väldigt enkelt och intuitivt när man har trafikplaneringserfarenhet och utbildningen tar en dag. Därefter kommer vi kunna flytta över sommarens planerade fordonsomlopp till våra system.
Vi går alltså över från IVU till Hastus som personalplaneringssystem och till TrainD som fordon- och trafikplaneringssystem.
I onsdags deltog vi på vår första informationsträff på MTR:s huvudkontor på Hälsingegatan, där planerings- och driftpersonalen håller till. Det var riktigt roligt att träffa alla och få möjligheten att svara på frågor och ta med kloka inspel hem!
Driftledning & rapportering
Som sagt är beslutet om systembyte för planering och drift taget, vilket är bra då vi nu vet vad vi har att förhålla oss till. Nu kan vi på allvar börja planera utbildning. Under veckan har vi haft ett antal möten med MTR och vi har börjat forma planen för utbildningarna som ska till före den 16 juni. Det är som alltid ett pusslande, men vi ska allt få ihop det!
Trafikdrift & kundservice
Vi har haft en första genomgång av Transdevs åkandestöd Mitt Transdev för några lokförare och tågvärdar. Vi fick värdefulla frågor och inspel på Mitt Transdev, men även mycket positiv feedback på åkandestödets upplägg och funktion. Vi pratade även om vad som fungerar bra och mindre bra i det nuvarande åkandestödet Amigo.
Vi har börjat titta på viseringsapparna och om vi skulle kunna göra arbetssituationen bättre för åkandepersonal som behöver hoppa mellan flera olika appar i en telefon som inte klarar det. Vi har inga konkreta lösningar idag, men jobbar vidare med frågan.
HR
Den här veckan har fokus legat på informationsträffarna. Vi är fulla av energi efter alla möten och vi är väldigt glada över att så många valt att komma förbi och delta vid presentationerna. Nästa vecka fortsätter vi!
Anders Ekman och övriga medarbetare i förberedelsearbetet på Transdev
På bilderna ser ni Caroline och Patrik vid infoträffen på huvudkontoret, Michel i Eskilstuna och Jacob i Linköping.
Veckobrev 3 - 15 mars
Vi ses i nästa vecka!
Nu har vi fått ett schema för informationsträffarna på plats så att vi äntligen får en möjlighet att träffa alla er som jobbar på Mälartåg! Det är förstås en utmaning att hitta tider och platser som passar alla, men nu finns i alla fall ett antal platser och tider att välja mellan. Vi hoppas att så många som möjligt kan komma förbi och träffa oss och vara med på en av våra presentationer. Mer information om informationsträffarna finns på extranätet. Jag lägger med schemat här i veckobrevet också.
Rekrytering
Vi har påbörjat viss rekrytering för att vara redo inför driftstarten den 16 juni. Det handlar inte om ersättningsrekryteringar utan självklart kvarstår förutsättningen att samtliga anställda i MTR Mälartåg går över till Transdev. I stället handlar om att vi söker ytterligare personer till roller där vi ser ett behov av att utöka antalet medarbetare. Just nu söker vi en planeringschef. Alla våra rekryteringsannonser hittar du här.
Uniformen
Vi får en del frågor och synpunkter om uniformen. Utgångspunkten är att vi tar över befintliga uniformer och det lager som finns hos MTR. Vi kommer sedan successivt att gå över till Transdevs leverantörer och i samband med nya beställningar kan vi vid behov göra justeringar och därför tar vi tacksamt emot synpunkter. Att helt förändra uniformen i samband med operatörsbyte är inte hållbart då ett stort lager då skulle behöva kasseras.
Driftledning & rapportering
Vi har kommit i gång med arbetet tillsammans med MTR och Mälab (beställaren). Arbetet fokuserar på kunskapsinhämtning och på att förfina vår projektplan inför 16 juni. Det är många saker som ska på plats och vi har en hel del prioriteringar att göra. Vi är övertygande om att vi kommer lyckas tillsammans – vi har ett bra samarbete och god stämning i alla möten!
Vi jobbar med tre huvudområden: 1. Rapportering, det vill säga att Mälab som beställare får information om verksamheten i enlighet med avtalskraven. 2. Driftledningen som är något av hjärtat i stödet till kunderna och de operativa medarbetarna. 3. Ersättningstrafiken som ska ta kunderna vidare när vi stöter på patrull på spåren.
Alla områden är i gång och nu förbereds ett gediget beslutsunderlag för att bestämma om och när i så fall byte av system för planering och drift ska göras. Så fort ett beslut är taget kan vi gå vidare i planeringen för eventuellt byte och därmed utbildning och stöd under första tiden efter systembyte. Så fort plats för nya huvudkontoret är bestämt kommer vi även kunna besluta om hur och när flytten av Driftledningscentralen genomförs.
Trafikdrift & kundservice
Åkandestödet är ett av de viktigaste verktygen för tågvärdar och lokförare. För att fånga upp vad ni tycker är viktigt kommer vi att ha en första dialog med ett antal tågvärdar och lokförare. Det ser vi fram emot!
I onsdags träffade vi platscheferna för att fördjupa vår bild av er arbetssituation och lägga grunden för vårt fortsatta samarbete.
Facility management
Det har hänt mycket under den gångna veckan. Här kommer snabb rapport:
* Under veckan har vi träffat ledningen för lokal- och fordonsstäd/klotterhantering för att påbörja samarbetet med den delen inom MTR.
* Processen för att upprätta ett nytt huvudkontor nära centralen i Stockholm är i full gång och tilltänkta lokaler analyseras nu i ett första steg.
* Kartläggning av kritiska IT-system för FM:s delar har påbörjats och ett antal möten med MTR har genomförts och är planerade för att säkra en trygg drift.
Mycket är på gång och många möten är uppbokade och kommer att bokas upp med olika delar inom verksamheten för att kunna trygga överlämningen från MTR till Transdev. Inom kort kommer dialog med Fastighet, Servicecenter och klotteravdelningen att inledas där många viktiga processer och rutiner finns idag.
Det är väldigt kul och betryggande att dialogen med MTR är så professionell. Det utgör grunden för ett bra samarbete i detta stora och komplexa projekt!
HR
Vi träffar facken och har påbörjat ett gott samarbete. De olika delprojekten, till exempel Trafikdrift & kundservice och Planering, är med på våra möten med facken för att diskutera frågor som rör olika medarbetargrupper.
Vi ses i nästa vecka!
Anders Ekman och övriga medarbetare i förberedelsearbetet på Transdev
Schema för informationsträffar:
Veckobrev 2 - 8 mars
Nu är det full fart att få allt på plats och vi vill med detta brev informera er kring framdriften i förberedelsearbetet och hur det går med allt som ska göras på ganska kort tid. Veckobrevet hade 300 besökare första veckan så intresset för att följa utvecklingen är stort. Idag blir det några nedslag i arbetet under gångna veckan och för att ge en bild av hur vi har organiserat oss för att på bästa sätt sköta framdriften publicerar vi en bild över projektorganisationen. Arbetet är uppdelat i nio delprojekt med en ansvarig för respektive del.
Tipsa gärna dina kollegor att gå in på extranätet och att läsa veckobrevet som publiceras varje fredag vid 13-tiden.
Trafikdrift & kundservice
Vi har bland annat besökt driftledningen på MTR då vi kunde hälsa på medarbetarna som fanns på plats och få en överblick över hur den verksamheten fungerar efter uppdelningen från pendeltåget och efter flytten. Vi är självklart ivriga på att komma ut och lära känna er som jobbar ombord också!
Facility management
Kontakten med MTR är etablerad och dialogen är väldigt bra! Vi håller nu på att boka upp möten med de olika delarna inom FM och en träff med organisationen för städ och klotter står näst på tur.
IT
IT kommer in i nästan alla delprojekt och just nu pågår arbetet med att kartlägga vilka system som används inom Mälartåg och vilka beroenden som finns mellan de olika systemen. Systemkartläggningen ska vara klar den 15 mars så arbetet är intensivt just nu! Transdev har en del andra verktyg och IT-stöd och vi ser fram emot att så småningom kunna introducera dessa till er. Vi kommer inte att stressa igenom något, utan hantera i ordnade former.
HR & utbildning
Vi har upprättat dialog med fackliga parter och kommit överens om en gemensam samverkansmodell framåt. Vi har haft väldigt bra samtal med alla och vi är glada över att vi kommit i gång med arbetet så snabbt.
Vi har också upprättat dialog med huvudskyddsombud i verksamheten och även här kommit överens om en gemensam samverkansmodell framåt. Det har varit väldigt givande samtal och vi tror och hoppas på fortsatt gott samarbete framåt.
Nu ser vi fram emot att komma ut verksamheten och träffa er på plats, vi återkommer så snart vi har de praktiska detaljerna om tider och platser.
Trevlig helg önskar Anders Ekman och övriga medarbetare i Transdevs etableringsprojekt för Mälartåg
Veckobrev 1 - 1 mars
Hej alla medarbetare på Mälartåg!
Det har bara gått någon vecka sedan det blev klart att Transdev tar över driften av Mälartåg den 16 juni i år. Arbetet med att få till en så smidig och sömlös övergång som möjligt är redan i full gång!
Fyra månader kan tyckas som en kort förberedelsetid, men vi har gjort det förut och vi känner oss trygga med att det kommer att gå bra även här. Men självklart behöver vi hjälp från alla er som redan kan och är inne i verksamheten och vi är så glada att få hälsa er alla välkomna till Transdev!
Den här webbsidan fungerar tills vidare som Transdev Mälartågs intranät och här kommer också veckobreven att publiceras. I veckobreven ger vi från Transdevs sida en uppdatering om vad som är på gång just nu. Den här veckan svarar Anders Ekman, som är etableringsanvarig på Transdev för Mälartåg, på några inledande frågor. Anders har lång erfarenhet av kollektivtrafik och verksamhetsövergångar. Senast ansvarade han för övertagandet av Öresundstågen i Skåne.
Du har ju varit med förr, vad ser du som de viktigaste faktorerna för en lyckad verksamhetsövergång?
− 1. Medarbetarna 2. Medarbetarna 3. Medarbetarna. Vi gör det här tillsammans! Alla duktiga medarbetare är nyckeln till framgång. Sedan samarbetar vi förstås nära den tidigare operatören, trafikhuvudmannen och leverantörer. Vi har även tät samverkan med facken. Ett snabbt övertagande ställer stora krav på oss som tillträdande operatör, men också på den avgående operatören och beställaren. Det är helt enkelt ett teamarbete!
Vissa medarbetare på Mälartåg har säkert erfarenhet av en verksamhetsövergång, men kan du berätta lite om hur det fungerar?
− Vi förhåller oss till LAS 6b § - och vi VILL också förhålla oss till LAS 6b § - vilket innebär att en anställning hos den tidigare arbetsgivaren automatiskt flyttas över till den nya arbetsgivaren med oförändrade villkor. Det gäller såväl administrativ personal som ombordpersonal.
Vi välkomnar alla medarbetare på Mälartåg till Transdev! Alla kommer ha kvar sin anställning och det kommer inte att vara någon övertalighet, utan verksamheten kommer att fortsätta som idag.
Transdev är kanske mest känt som bussbolag, vilken erfarenhet har företaget av tågdrift?
− Vi har lång erfarenhet från tågbranschen. Redan 2007 startade vi fjärrtågstrafik i helt egen regi. Idag går den verksamheten under namnet Snälltåget och kör hela året mellan Malmö och Stockholm och säsongsvis även till Jämtlandsfjällen och till Berlin.
Ett annat exempel är Transdev Upptåget som vi köpte från DSB 2017 och drev fram till 2022, då Upptåget blev en del av Mälartåg. Det innebär att vi nu har möjlighet att välkomna tillbaka medarbetare som tidigare har varit anställda på Transdev Uppland och Upptåget. Från den verksamheten känner vi väl till fordonen Regina och ER1.
Sedan november 2022 ansvarar vi för tredje gången för driften av Öresundstågen som är regionaltåg i Skåne med cirka 700 anställda och 111 fordon. Vi driver även Roslagsbanan i Stockholm sedan våren 2021 och för bara någon månad sedan vann vi upphandlingen av driften av Östgötapendeln som vi tar över första halvåret 2025.
Vad händer den närmaste tiden?
− Vi kommer snart ut och hälsar på ute i verksamheten. Vi vill träffa alla medarbetare, fackliga företrädare och partner för att presentera oss och erbjuda ett tillfälle att ställa de frågor man kan ha. Vi återkommer med inbjudningar med datum, tider och platser.
Jag uppmanar också alla på Mälartåg att titta in på den här sidan för att få löpande information om vad som är på gång! Ställ också frågor här på sidan så besvarar vi dem efter hand.
Väl mött!
Anders Ekman och övriga medarbetare i Transdevs etableringsprojekt för Mälartåg