Välkommen till Transdev
Här samlar vi info inför starten i juni
Nu går det undan!
Att få vara etableringsansvarig för uppstarten av uppdrag Mälartåg är att få vara en del av något stort och imponerande.
Hela detta stora projekt som nu rullar ut har ett enormt engagemang. Både takten i framdriften och precisionen i projektet är hög och det går verkligen i ett rasande tempo.
I fredags klockan 17:28 signerades vårt hyresavtal för Vasagatan 12 och på måndag morgon klockan 10 startade byggteamet jobbet med att anpassa lokalerna får våra gemensamma framtida behov.
Detta är bara ett om än väldigt konkret exempel på framdrift, engagemang och inte minst teamets starka vilja och ambition att göra detta bra för er alla och oss alla som kommer att arbeta i uppdrag Mälartåg framledes.
Vi ser oerhört mycket fram emot att få visa er vårt nya huvudkontor så snart det är klart och färdigbyggt.
Verksamheten är ju utspridd och det finns såklart förbättringar att göra även på de andra orterna. Det kan och kommer vi heller inte att glömma bort, utan det kommer att falla på plats under andra halvan av 2024.
Vi kommer att ta över de lokaler som finns idag (utom den vid Centralstationen i Stockholm) så det kommer att handla om förbättringar i befintliga lokaler.
Nästkommande vecka innehåller en extra helgdag och jag vill tillönska er alla en trevlig helg och 1 maj!
Stockholm 2024-04-26
Anders Ekman
Etableringsansvarig affärschef
Fasaden Vasagatan 12. Vårt kontor kommer att vara på våning 3. Källa: Google maps
Håll dig uppdaterad
Här publicerar vi ett uppdaterat veckobrev varje fredag cirka klockan 13.00. I veckobrevet får du den senaste informationen inför trafikstarten. Första veckobrevet publicerades den 1 mars.
Klicka på den röda knappen. Trevlig läsning!
Organisationsschema uppdrag Mälartåg
Det här är en övergripande skiss över hur driftorganisationen för Transdevs uppdrag Mälartåg kommer att se ut från den 16 juni.
Ny lokal för huvudkontoret
Nu har vi skrivit på avtalet för nya lokaler för Mälartågs huvudkontor. Kontoret kommer att ligga på Vasagatan 12 i Stockholm, vilket är mittemot Centralstationen.
På det nya huvudkontoret kommer driftledning, planering och andra administrativa funktioner att sitta. Här kommer även rastlokalerna för åkandepersonal att finnas.
Rekrytering
Alla medarbetare på MTR Mälartåg och på MTR Facility Management som jobbar med Mälartåg kommer automatiskt flyttas över till Transdev den 16 juni. Det finns vissa funktioner som är placerade i MTR Nordic, eller är tillsatta av konsulter, och dessa omfattas inte automatiskt av övergången. Därför annonserar vi ut vissa roller. Vi välkomnar förstås de personer som jobbar i dessa funktioner att söka rollerna hos oss!
Vi kommer även att rekrytera en del vakanser inför driftstarten. Du ser alla utannonserade roller här.
Frågor & svar
Här hittar du frågor och svar som vi hoppas du kan ha nytta av. Vi fyller på med nya frågor och svar högst upp i listan. Hittar du inte svaret på just din fråga? Mejla fraga@transdev.se.
-
Inom Transdev drivs de olika verksamheterna som affärer inom Transdev Sverige AB. Alla som omfattas av övergången anställs alltså av Transdev Sverige AB. I relation till resenärerna/kunderna är det alltid varumärket Mälartåg som syns och när vi - framför allt internt - behöver särskilja den här verksamheten från andra affärer benämner vi den Uppdrag Mälartåg eller Transdevs uppdrag Mälartåg.
-
Ja, alla medarbetare som idag har en arbetstelefon kommer att få en ny inför övergången till Transdev.
* Lokförare kommer att få en läsplatta Samsung Galaxy Tab Active 5
* Lokförare och FM-personal får en telefon av modellen Samsung xCover7
* Tågvärdar får en telefon av modellen Samsung xCover6Vi återkommer med information om när och hur vi lämnar ut utrustningen.
-
Nej, alla kommer att få nya telefonnummer.
-
Vi tar över de anställningsvillkor som gäller den 16/6. Vi vill förstås tillmötesgå medarbetarnas önskemål men det behöver stämmas av mot personalläget och vissa delar är frågor som vi behöver hantera tillsammans med våra fackliga parter. Dialogen inleds efter driftstart.
-
Du kommer att behålla din nuvarande uniform. Vi tar även över lagret av uniformer från MTR. Vi kommer att se över uniformerna och se vad som eventuellt behöver justeras när vi successivt gå över till Transdevs leverantörer. Vi har redan fått in en del synpunkter som vi går igenom inför kommande beställningar.
Det kommer att ske förändringar i det nuvarande poängsystemet. Vi återkommer inom kort med mer detaljer hur av tilldelning av nya uniformspersedlar kommer att ske hos Transdev.
-
Mitt Transdev är vårt intranät som också fungerar som portal för den information och de verktyg du behöver i ditt arbete.
-
Nej, incheckning sker digitalt via appen Mitt Transdev som du har i din telefon eller på surfplatta.
-
I stället för IVU använder vi Hastus för personalplanering och TrainD för trafik- och fordonsplanering. Vi använder Läget just nu i stället för Tåg i tid (men det ser exakt likadant ut) och i stället för Amigo använder vi 1409 Pro och appen Mitt Transdev.
-
Ja, kundnära personal kommer att få en digital utbildning på ca 2 timmar. Utbildningen ger en introduktion till Mitt Transdev och kunskap om Transdevs säkerhetsledningssystem.
Utbildningen kan genomföras på valfri tid och kommer att ersättas. Exakt hur ersättningen kommer att se ut diskuterar vi just nu med facken.
-
Hos Transdev är den enskilde föraren formell mottagare av läkarintyget och föraren ansvarar också för att det skickas in till Transportstyrelsen i rätt tid.
-
Transdev tar över planering och scheman såsom de ligger vid övertagandet. Först till T25 finns det möjlighet att göra justeringar. Vi har fått många frågor och kommentarer om planering och schemaläggning och just nu fokuserar vi på övergången och då ligger befintlig planering som den gör idag. Först i höst kommer vi att kunna fokusera på T25.
-
Ja, du som är anställd på MTR FM och jobbar med Mälartåg kommer att få nya arbetskläder. Vi kommer till Uppsala, Gredby och Älvsjö i vecka 15 och 16 så att du kan prova ut och beställa arbetskläder från Transdev. Lite längre upp på sidan hittar du platser och tider. Det är bara att komma förbi!
-
Trafikstart sker den 16 juni 2024
-
Vid en övergång av verksamhet flyttas din anställning över till ny arbetsgivare per automatik om du inte aktivt valt att motsätta dig detta. Detta gäller för alla anställda som är anställda vid dagen för övergången 16/6. Din anställning går då över med oförändrade villkor, exempelvis vad gäller lön och arbetstidsregler. Du får tillgodoräkna dig din anställningstid från MTR hos din nya arbetsgivare Transdev.
-
Du som har en tidsbegränsad anställning hos MTR vid tiden för verksamhetsövergången 16/6 kommer att gå över till Transdev med oförändrade villkor. Har du en tidsbegränsad anställning som inte löper vid tidpunkten för verksamhetsövergången så vill vi ändå komma i kontakt med dig! Vi återkommer med mer information. Om du har några frågor så kontakta oss på fraga@transdev.se
-
Om du har en ramavtalsanställning omfattas du inte av verksamhetsövergång, vilket innebär att du inte per automatik följer med till den nya arbetsgivaren. Vi vill ändå komma i kontakt med dig gällande fortsatt arbete hos oss på Transdev. Vänligen skicka dina kontaktuppgifter och information om vilken befattning du har idag till fraga@transdev.se så återkommer vi till dig inom kort.
-
Om du idag arbetar med tekniskt underhåll på fordonen och arbetar med Mälartåg så kommer din anställning inte att påverkas. Vi planerar att MTR Tech ska fortsätta göra underhållet såsom idag som en underleverantör till Transdev, och att verksamhetsövergång av all personal kommer ske först senare under 2024. Vi kommer att återkomma med mer information om detta.
-
Trafikledningen kommer att arbeta i centrala Stockholm, tillsammans med planeringsavdelning samt övrig administrativ personal. Vi letar för närvarande efter lokal för ändamålet och kommer återkomma så fort lokalens placering är beslutad.
-
Transdev ämnar att behålla de åkstationer som finns idag och förhoppningsvis kunna överta samtliga lokaler för detta ändamål.
-
Din redan godkända sommarsemester kommer fortsatt att vara beviljad.
-
Allmänt kan sägas att vid övergång av verksamhet går anställningen över enligt LAS 6b §. Detta innebär att om man har en beviljad tjänstledighet eller studieledighet med ett slutdatum så kommer den att gå över i oförändrat skick.
-
Ja, veckorna före påsk höll vi informationsträffar på platskontoren. Missade du dem kan du se en inspelad presentation högre upp på den här sidan. Vi kommer ut i verksamheten igen för att lämna ut mobiltelefoner och annan teknisk utrustning.
-
Vi samarbetar med Avonova när det gäller företagshälsovård. Vi har 3000 kronor/år i friskvårdsbidrag. Det innebär att för dig som kommer över till Transdev den 16 juni blir friskvårdsbidraget ca 1 700 kr för 2024. Vi har rabatterade erbjudanden hos Fitness 24/7 (årskort 2995 kr) och SATS (rabatt 14 %).
-
Transdev skickar ut sin lönespec genom Kivra.
-
Vi har lång erfarenhet från tågbranschen. Redan 2007 startade vi fjärrtågstrafik helt i egen regi. Idag går den verksamheten under namnet Snälltåget och kör hela året mellan Malmö och Stockholm och säsongsvis även till Jämtlandsfjällen och till Berlin.
Ett annat exempel är Transdev Upptåget som vi köpte från DSB 2017 och drev fram till 2022, då Upptåget blev en del av Mälartåg.
Sedan november 2022 ansvarar vi för tredje gången för driften av Öresundstågen. Vi driver även Roslagsbanan i Stockholm sedan våren 2021 och första halvåret 2025 tar vi även över driften av Östgötapendeln.
Tågdrift är ett prioriterat affärsområde inom Transdev.
-
Mejla din fråga till fraga@transdev.se.
Tidsplan 2024
Välkomna till Transdev
Den 21 februari skrev Transdev på ett avtal med Mälardalstrafik om att ta över driften av Mälartåg den 16 juni 2024.
Informationsträffar
Under mars månad höll vi informationsträffar för alla medarbetare. Missade du informationsträffarna finns en digital version längre ned på sidan.
Utprovning av arbetskläder
I april kommer vi ut till arbetsstationer och depåer så att medarbetare inom MTR Facility Management kan prova ut och beställa nya arbetskläder inför övergången till Transdev.
Utbildning och utrustning
Under april och maj kommer alla medarbetare få utbildning i specifika säkerhetsföreskrifter och system. Under perioden kommer vi även att lämna ut utrustning i form av mobiltelefoner, läsplattor och datorer.
Trafikstart
16 juni är dagen då Transdev blir din nya arbetsgivare. Då är alla anställningar överflyttade, ni är utbildade i våra system och är redo att fortsätta göra det fantastiska jobb ni gör idag!
Kul att träffa så många på infoträffarna!
Under två veckor var vi ute och träffade så många som möjligt på åkstationer, platskontor och depå. Tyvärr hade inte alla möjlighet att komma på infoträffarna och därför finns nu en inspelad digital version som du som missade träffarna kan titta på. Filmen är ca 17 minuter lång.
I filmen som du hittar här nedanför möter du Anders Ekman, som är etableringsansvarig för uppdrag Mälartåg. Skulle du ha frågor så är det som vanligt bara att mejla till fraga@transdev.se.
Du blir delaktig
Vi är en stor organisation, men med känslan av att vara ett mindre företag. I förhållande till storlek har vi en platt organisation. De flesta besluten fattas lokalt, där du som anställd ofta har möjlighet att vara med och påverka. Du kan gärna komma med egna initiativ och bidra till nytänkande lösningar.
Våra värderingar
-
Handling
Vi tar initiativ, är proaktiva och agerar professionellt. Vi arbetar målinriktat och effektivt. Vi tar sakliga och genomtänkta beslut. Vi är positiva, ser möjligheter och vill vinna. -
Ansvar
Vi bryr oss om våra kunder, miljön och varandra. Vi tar ansvar och håller vad vi lovar. Vi visar respekt och tolerans. Vi lyssnar, reflekterar och engagerar oss. Vi är tydliga och uppriktiga. -
Nytänkande
Vi är nyfikna, öppna och lyhörda för nya idéer. Vi utmanar oss själva och tänker nytt i stort och smått. Vi lär oss, är konstruktiva och förbättrar hela tiden vårt sätt att arbeta och möta omvärlden. Vi planerar för framtiden och driver utvecklingen. -
Samspel
Vi är delaktiga och samarbetar utifrån kundens behov. Vi hjälper varandra och är ett lag som drar åt samma håll. Vi ser till helheten och jobbar gemensamt för företagets bästa.