Välkommen till Transdev
Här samlar vi info inför starten i juni 2025
Dagar och tider för uniformsutprovning
Dagar och tider för uniformsutprovning! Vänligen se schema nedan.
Plats
I Mjölby hittar ni oss på Jerikodalsgatan 6, ingång mittemot gallerian/Espresso House. Gå igenom två dörrar, upp för trappan och sedan in till höger.
I Norrköping kommer vi vara på Elite Grand Hotel, som ligger på adress Tyska Torget 2 (500m från Norrköpings centralstation). Konferensrummet heter Västanstång.
Mjölby
- Fredagen den 7 mars: 08.30 - 16.30
- Måndagen den 10 mars: 08.30 - 16.30
- Tisdagen den 11 mars: 08.30 - 14.00
- Onsdagen den 12 mars: 08.30 - 12.30
Norrköping
- Torsdagen den 13 mars: 08.30 - 16.30
- Fredagen den 14 mars: 08.30 - 16.30
Dagar och tider är förankrade med fackliga parter.
Facklig överenskommelse om Komptid
För genomförande av utprovning av uniform, uthämtning av IT utrustning, deltagande på informationsträff samt fotografering till kompletterande intyg kommer vi att erhålla dig som arbetstagare två (2) timmar* kompensationstid som läggs in på din personliga arbetstidsbank. Av administrativa skäl kommer tiden läggas in på arbetstidsbanken efter Transdevs övertagande av driften den 1:a juni.
Till dig som kundvärd: Som det tidigare informerats om påverkar det minskade antalet beställda kundvärdstimmar också vårt bemanningsbehov. Detta innebär att ungefär hälften av er tillsvidareanställda kundvärdar riskerar uppsägning på grund av arbetsbrist. Det är inte fastställt än vilka som kommer att omfattas av eventuell övertalighet, eftersom att LAS-förhandlingarna först kommer påbörjas efter driftstart 1 juni. Vi förstår att detta kan bidra till oro och funderingar, och vi har ambitionen att under vecka 9 kontakta och informera er om vad det kan komma att innebära för just din anställning. För de som eventuellt kommer ingå i övertalighetsprocessen kommer inte uniformsprovning eller utbildningar vara aktuellt i nuläget.
* Kundvärdar som endast deltar på informationsträff och inte på uniformsprovning eller utbildning innan övertagande kompenseras med en (1) timme till kompbanken.
Veckobrev Östgötapendeln V. 11
Hej!
Informationsträffar
Det var roligt att så många kunde besöka oss i Mjölby och Norrköping under informationsträffarna förra veckan! Vi uppskattade möjligheten att berätta mer om vad som händer just nu och att få ta del av era många bra frågor.
Vi har nu sammanställt svaren på frågorna, och de finns publicerade längre ner på denna sida under "Frågor & Svar". För er som inte hade möjlighet att delta kommer vi att dela materialet här på extranätet, så att ni kan ta del av informationen i efterhand.
Utprovning av uniformer och arbetskläder
Denna vecka har vi haft utprovning av uniformer i Mjölby och Norrköping! Många av er har varit förbi oss och provat ut sin uniform. Om du av någon anledning inte kunde komma, vänligen kontakta oss direkt så att vi kan hitta en lösning inför trafikstarten.
Skicka ett mejl till ostgotapendeln@transdev.se.
Utprovning av arbetskläder i Boxholm
Tisdagen den 1 april kommer vi till Boxholmsdepån för utprovning av arbetskläder. Transdev samarbetar med Procurator som leverantör av arbetskläder, och Samhall kommer att ansvara för tvätt av kläderna. Vid utprovningen kommer ni att få prova både kläder och skor.
Driftledning
Vi arbetar just nu med att säkerställa ett bra klimat i det blivande driftledningsrummet samt förbereda för ommålning. Den 9 april får vi tillgång till rummet och kan därefter påbörja förbättringarna. När detta är klart beställer vi möbler och den tekniska utrustning som driftledningen behöver. Planen är att rummet ska vara färdigt och redo att användas i början av maj.
Utbildningar
Alla medarbetare som börjar arbeta från den 1 juni kommer att få tillgång till Transdevs introduktionsutbildning. Denna skickas till er via e-post, och ni genomför den enligt de instruktioner som följer med tilldelningen.
Beroende på er roll får ni även utbildning i våra specifika verktyg och system, exempelvis:
- Hastus för driftledning och planering
- Hexagon för tågtekniker och arbetsledare
- Säkerhetsutbildning för instruktörer
För de som berörs av detta kommer kallelser och ytterligare information att skickas ut. Utbildningarna kommer att pågå under april och maj.
Bild till KI (Kompletterande Intyg) för Lokförare
För att vi ska kunna skapa ett KI (Kompletterande Intyg) behöver du som lokförare ta en porträttbild och skicka den till Transdev senast den 16 maj.
Så här gör du:
- Bilden ska vara en tydlig porträttbild.
- Fotografera rakt framifrån.
- Titta direkt in i kameran.
- Säkerställ att bilden är skarp och inte suddig.
- Använd en ljus eller neutral bakgrund.
- Bär inga huvudbonader (keps, mössa etc.).
Skicka bilden via e-post till: ostgotapendeln@transdev.se
Ämnesrad: Ange ditt namn och ditt VR-anställningsnummer.
Rekrytering
- Tjänsten som Fordonsingenjör är nu tillsatt.
- Rekryteringen av Tågtekniker och Lageransvarig är i slutfasen.
- Vi har beslutat att även rekrytera en Underhållsplanerare till depån, en ny roll i organisationen som vi ser ett stort behov av framåt. Annonsen har legat ute i några veckor, och intervjuer pågår.
Övrigt
Vi genomför just nu kravinsamling för vidareutveckling av Hexagon.
Som alltid, tveka inte att höra av er vid frågor eller funderingar på ostgotapendeln@transdev.se
Med vänliga hälsningar,
Projektledningen för Östgötapendeln
Min anställning
-
Trafikstart sker 1 juni 2025.
-
Vid en övergång av verksamhet flyttas din anställning över till Transdev. Detta
gäller för alla som är anställda 1/6 2025. Din anställning går då över med
oförändrade villkor, exempelvis vad gäller lön och arbetstidsregler. Du får
tillgodoräkna dig din anställningstid från VR eller Alstom hos din nya
arbetsgivare Transdev. -
Du är en del av verksamhetsövergången och kommer omfattas av samma villkor som dina trafiknära kollegor.
-
Genom vårt åkandestöd "Mitt Transdev" så kan man som medarbetare se vilka kollegor som arbetar på respektive tåg och sträcka. Utbildning i "Mitt Transdev" kommer att ske inför trafikstart.
-
Om du idag arbetar med underhåll på fordonen i Boxholm så ingår du också i verksamhetsövergången. Din anställning flyttas över till Transdev med oförändrade villkor, exempelvis vad gäller lön och arbetstidsregler. Du får tillgodoräkna dig din anställningstid från Alstom hos oss.
-
Rutiner och processer kommer att finnas tillhanda för alla medarbetare. Dessa kommer att gås igenom i utbildning inför trafikstart.
Dessa rutiner kommer också att vara en del av onboardingprocessen för att säkerställa att alla medarbetare känner sig trygga och väl förberedda inför övergången. Detta inkluderar tydliga instruktioner och stöd för att hantera situationer där kundvärd saknas. -
Driftledningen kommer att vara stationerad i Mjölby. Administrativ personal kommer att vara placerad i Mjölby och Boxholm. Utöver det så kommer vi även ha kontorslokal i Norrköping.
-
Samtliga tillsvidareanställda kundvärdar kommer att hanteras enligt reglerna i LAS § 6 b.
-
3000 kronor/år. År 2025 så betalas ett proportionerligt belopp ut för Juni-December (3000/12*7=1750kr)
-
Ja, det kan man behöva göra. Transdev har en central reglering att det görs en propotionerligt avdrag från lön/semesterersättning i det fall att ens anställning upphör under kalenderåret.
-
I Transdevs centrala uniformspolicy står följande: Till skjortan/blusen ska
slips eller scarf bäras i en prydlig knut runt halsen. Undantag gäller vid
varm väderlek under perioden 1 maj t.o.m. 30 september då översta
skjortknappen får vara uppknäppt utan slips eller scarf. -
I Transdevs centrala uniformspolicy står det att piké får användas under perioden 1 maj t.om 30 september.
-
Transdev skickar ut sin lönespec genom Kivra.
-
Den kommer att tilldelas till din jobb-mail och du utför sedan utbildningen enligt
instruktionen vid tilldelningen. -
På Transdev ska man ha minst 30 timmars körtid per löpande sexmånadersperiod
-
Vi har i dagsläget inga fler planerade informationsträffar. Vid frågor eller funderingar så är ni varmt välkomna att höra av er direkt till oss, enklast via ostgotapendeln@Transdev.se
-
Allmänt kan sägas att vid övergång av verksamhet går anställningen över enligt LAS 6b §. Detta innebär att om man har en beviljad tjänstledighet eller studieledighet med ett slutdatum så kommer den att gå över i oförändrat skick.
-
Innan trafikstart så har vi facklig samverkan med fackliga och skyddsombud. Prata med ditt fackliga ombud om du vill veta agendan för mötet eller har något du vill att vi tar upp på mötena. -
Nej, vid en verksamhetsövergång flyttas din anställning över från VR och Alstom till Transdev.
Därför skickas inget nytt anställningsavtal ut för signering. -
Detta är idag reglerat i VRs kollektivavtal. Vi inväntar inrangeringsförhandlingen innan vi har ett korrekt svar att ge.
-
För Lokförare och Kundvärdar så är raster upp till 1 timme betalda. Är rasten över 1 timma så är hela rasten obetald.
-
Transdev ser positivt på att ha timanställda som kan hoppa in och täcka upp vid vakanser. Just nu så ser vi över hur organisationen kommer att se ut och inväntar att inrangeringsförhandlingarna ska bli klara. När det är klart och vi ser hur behovet ser ut så kommer vi att lägga ut en intresseanmälan
-
Vi har just nu en pågående dialog med VR och Alstom om hur detta ska hanteras. Vi återkommer med mer information .
-
Semester som planerats innan övergången och som är godkänd av VR eller Alstom kommer att tas över oförändrad till Transdev.
-
Enligt §14 SemL om en arbetsgivare har förlagt semesterledighet och efter denna förläggning säger upp arbetstagaren på grund av arbetsbrist på sådant sätt att uppsägningstiden till någon del infaller under semesterledigheten, har arbetstagaren rätt att begära att semesterförläggningen upphävs i den mån den sammanfaller med uppsägningstiden och istället stå till arbetstagarens förfogande för arbete.
Planering
-
Turer och schema är inte satta än. Vi jobbar vidare med schemat och har dialog med turlisteombuden.
-
Nej, arbete kommer att ske under alla tider på dygnet. Inga delade turer kommer
att tillämpas. -
Det kommer att hanteras av Östgötatrafiken men finns det en medarbetare med uppdrag som "gulväst" så kan den personen också informera resenärerna om förseningar
-
Beroende på störningens art och omfattning samråder Driftledningen med kundvärden för att välja det mest lämpliga färdsättet till platsen. Alternativen kan inkludera tåg, ersättningstrafik, annan regional trafik eller taxi -
Tanken är att det ska vara ungefär samma upplägg som nu. Primärt är det kvällar, nätter och helger.
-
Nej, kundvärden följer sitt ordinarie schema förutom vi störningar
-
Nej, de kommer inte att checka in när de kliver ombord på ett tåg
-
Detta är under framtagande. Vi återkommer med tydliga rutiner så snart dessa är fastställda.
-
Nej inte i dagsläget. Men vi tar med oss det som en utvecklingsmöjlighet.
-
Ja, man kommer fortsatt att jobba olika tider på trafikdygnet
-
Ja, vi kommer att publicera dom på Mitt Transdev
-
Vi tar med oss den frågan och återkommer med besked
-
Vi tar med oss det och kommer ha ambitionen att skicka ut första schemat lite tidigare än 2 veckor innan driftstart. Vi kan dock inte garantera detta, så senast 15 maj kommer schemat komma. -
Vår ambition är att ha samma FP-plan som nu. -
Det kommer inte vara samma turer varje dag, men det kan vara så att varje veckodag ser likadan ut (exempelvis: på måndagar är det samma turer som bemannas). Turer och schema är inte satta än. -
Reservhållningen kommer fortsatt finnas, och under reservtid kommer man jobba med vis-turer. Om man inte behöver hoppa in för kollega eller vid störningar.
Underhåll
-
Vid tåg som pga skada inte kan ta sig till depån så kommer tågtekniker att ta sig till platsen, alternativt så kommer tåget att multas för transport till depån
-
Det är viktigt att föraren får tömschemat, och kan ge information till driftledningen om tåget behöver tömmas eller inte som kommunicerar det vidare till underhållsdepån. Kommunikationen mellan drift och underhåll sker via morgonmöten (daglig styrning) och löpande avstämningar vid ändringar. -
Ja, Transdev har ett avtal för svarven i Tillberga
Verktyg & Utrustning
-
Nej, utifrån säkerhetsperspektivet så får man inte ha kameran igång under hela färden.
-
Kundvärdar kommer att få modell Samsung Galaxy XCover6 och Lokförare och Tågtekniker får Samsung Galaxy XCover7. Det har utförts kapacitetstester och gps-funktionalitetstester på ett antal modeller. Vald modell var bäst utifrån både funktionstesterna och användarvänlighet. Modellerna är valda för att passa respektive rolls arbetsområden. -
I dagsläget har vi ingen sån app, men vi tar med oss den frågan till kommande utvecklingsdialoger.
-
Ja, det är ett arbetsredskap som alltid ska vara med till arbetet och användas under färd. På plattan har du en mer överskådlig bild.
Övrigt
-
Ja, Sodexo kommer att utföra städ i lokalen i Norrköping
-
Våra rastlokaler finns i Norrköping och Mjölby. På varje tåg finns toalett att använda sig av, och exempelvis i Linköping finns toalett i stationshuset (som kräver tagg). -
Frågan om upprustning av lunchrummet i Mjölby finns med i planeringen. Just nu ser vi över omfattningen och tidsplanen för eventuella åtgärder.
-
Maila oss på ostgotapndeln@transdev.se
Tidsplan 2024-2025

Välkomna till Transdev
All information om Transdev Östgötapendeln hittar du här. Inför trafikstarten publicerar vi uppdateringar här om hur arbetet med förberedelserna går.

Informationsträffar
Under april och maj 2024 håller vi informationsträffar för alla medarbetare.

Utbildning
Under våren kommer alla medarbetare få ytterligare utbildning i specifika system och säkerhetsföreskrifter. Vi återkommer med mer information och inbjudningar.

Trafikstart
Söndag 1 juni 2025 är dagen då Transdev blir din nya arbetsgivare. Då är alla anställningar överflyttade, ni är utbildade i våra system och är redo att fortsätta göra det fantastiska jobb ni gör idag!
Du blir delaktig
Vi är en stor organisation, men med känslan av att vara ett mindre företag. I förhållande till storlek har vi en platt organisation. De flesta besluten fattas lokalt, där du som anställd ofta har möjlighet att vara med och påverka. Du kan gärna komma med egna initiativ och bidra till nytänkande lösningar.
Transdevs värderingar - H.A.N.S
-
Handling
Vi tar initiativ, är proaktiva och agerar professionellt. Vi arbetar målinriktat och effektivt. Vi tar sakliga och genomtänkta beslut. Vi är positiva, ser möjligheter och vill vinna. -
Ansvar
Vi bryr oss om våra kunder, miljön och varandra. Vi tar ansvar och håller vad vi lovar. Vi visar respekt och tolerans. Vi lyssnar, reflekterar och engagerar oss. Vi är tydliga och uppriktiga. -
Nytänkande
Vi är nyfikna, öppna och lyhörda för nya idéer. Vi utmanar oss själva och tänker nytt i stort och smått. Vi lär oss, är konstruktiva och förbättrar hela tiden vårt sätt att arbeta och möta omvärlden. Vi planerar för framtiden och driver utvecklingen. -
Samspel
Vi är delaktiga och samarbetar utifrån kundens behov. Vi hjälper varandra och är ett lag som drar åt samma håll. Vi ser till helheten och jobbar gemensamt för företagets bästa.