Välkommen till Transdev
Här samlar vi info inför starten i juni 2025
Veckobrev Östgötapendeln V. 19
Hej!
Här kommer veckans uppdatering med det senaste som händer inom projektet.
Lokförarinstruktionen är nu färdigställd
Vi är glada att kunna meddela att lokförarinstruktionen nu är klar. Den finns att ta del av.
Kundvärdsinstruktionen är på gång och kommer att delas på samma sätt så snart den är färdigställd.
Uppdaterade lokaler för informationsträffarna i Norrköping
Eftersom vår lokal i Norrköping fortfarande är under renovering har vi behövt byta plats för de kommande informationsträffarna som hålls av OnePartnerGroup och Montico. Här är de nya adresserna:
Måndagen den 13 maj – Informationsträff med OnePartnerGroup
Plats: DoSpace, Sankt Persgatan 99, 602 32 Norrköping
Tider: Fram till kl. 14 i konferensrum Ek, därefter i konferensrum Tegel
Kontaktperson: Rebecka Karlsson, 073-049 68 12
Onsdagen den 15 maj – Informationsträff med Montico
Plats: Ståthögavägen 48, 602 23 Norrköping
Kontaktpersoner: Anna Edholm och Eric Sundström
Informationsträffarna i Mjölby hålls som planerat i driftledningsrummet i stationshuset.
Ett ögonblick från vardagen
Vi har även några bilder från driftledningen i Mjölby som visar hur miljön börjar ta form vi ser verkligen fram emot att fylla dessa rum med liv och verksamhet om bara några veckor!


Som vanligt, tveka inte att höra av dig till oss på ostgotapendeln@transdev.se om du har frågor, funderingar eller förslag.
Med vänliga hälsningar,
Projektledningen för Östgötapendeln
Facklig överenskommelse om Komptid
För genomförande av utprovning av uniform, uthämtning av IT utrustning, deltagande på informationsträff samt fotografering till kompletterande intyg kommer vi att erhålla dig som arbetstagare två (2) timmar* kompensationstid som läggs in på din personliga arbetstidsbank. Av administrativa skäl kommer tiden läggas in på arbetstidsbanken efter Transdevs övertagande av driften den 1:a juni.
Till dig som kundvärd: Som det tidigare informerats om påverkar det minskade antalet beställda kundvärdstimmar också vårt bemanningsbehov. Detta innebär att ungefär hälften av er tillsvidareanställda kundvärdar riskerar uppsägning på grund av arbetsbrist. Det är inte fastställt än vilka som kommer att omfattas av eventuell övertalighet, eftersom att LAS-förhandlingarna först kommer påbörjas efter driftstart 1 juni. Vi förstår att detta kan bidra till oro och funderingar, och vi har ambitionen att under vecka 9 kontakta och informera er om vad det kan komma att innebära för just din anställning. För de som eventuellt kommer ingå i övertalighetsprocessen kommer inte uniformsprovning eller utbildningar vara aktuellt i nuläget.
* Kundvärdar som endast deltar på informationsträff och inte på uniformsprovning eller utbildning innan övertagande kompenseras med en (1) timme till kompbanken.
Min anställning
-
Trafikstart sker 1 juni 2025.
-
Vid en övergång av verksamhet flyttas din anställning över till Transdev. Detta
gäller för alla som är anställda 1/6 2025. Din anställning går då över med
oförändrade villkor, exempelvis vad gäller lön och arbetstidsregler. Du får
tillgodoräkna dig din anställningstid från VR eller Alstom hos din nya
arbetsgivare Transdev. -
Du är en del av verksamhetsövergången och kommer omfattas av samma villkor som dina trafiknära kollegor.
-
Genom vårt åkandestöd "Mitt Transdev" så kan man som medarbetare se vilka kollegor som arbetar på respektive tåg och sträcka. Utbildning i "Mitt Transdev" kommer att ske inför trafikstart.
-
Driftledningen kommer att vara stationerad i Mjölby. Administrativ personal kommer att vara placerad i Mjölby och Boxholm. Utöver det så kommer vi även ha en rastlokal i Norrköping för åkande personal.
-
3000 kronor/år. År 2025 så betalas ett proportionerligt belopp ut för Juni-December (3000/12*7=1750kr)
-
Ja, det kan man behöva göra. Transdev har en central reglering att det görs ett proportionerligt avdrag från lön/semesterersättning i det fall att ens anställning upphör under kalenderåret.
-
I Transdevs centrala uniformspolicy står följande: Till skjortan/blusen ska
slips eller scarf bäras i en prydlig knut runt halsen. Undantag gäller vid
varm väderlek under perioden 1 maj t.o.m. 30 september då översta
skjortknappen får vara uppknäppt utan slips eller scarf. -
I Transdevs centrala uniformspolicy står det att piké får användas under perioden 1 maj t.om 30 september.
-
Jackorna har vatten-, vind- och smutsavvisande yta, samt vattenavvisande dragkedjor.
-
Då Transdev tar över trafiken i Juni så kommer ni att ha 30 poäng 2025 att köpa kläder för i uniformshoppen. Det är tillräckligt för de inköp ni kan tänkas behöva göra för nästa års leverans. Maxpoängen efter ett helt års intjänande är 40 poäng.
-
Transdev skickar ut sin lönespec genom Kivra.
-
Den kommer att tilldelas till din jobb-mail och du utför sedan utbildningen enligt
instruktionen vid tilldelningen. -
På Transdev ska man ha minst 30 timmars körtid per löpande sexmånadersperiod
-
Allmänt kan sägas att vid övergång av verksamhet går anställningen över enligt LAS 6b §. Detta innebär att om man har en beviljad tjänstledighet eller studieledighet med ett slutdatum så kommer den att gå över i oförändrat skick.
-
Innan trafikstart så har vi facklig samverkan med fackliga och skyddsombud. Prata med ditt fackliga ombud om du vill veta agendan för mötet eller har något du vill att vi tar upp på mötena. -
Nej, vid en verksamhetsövergång flyttas din anställning över från VR och Alstom till Transdev.
Därför skickas inget nytt anställningsavtal ut för signering.
Samtliga medarbetare kommer att få ett bekräftade mail till sin Transdevmail om att anställningen har gått över enligt LAS -
Detta är idag reglerat i VRs kollektivavtal. Vi inväntar inrangeringsförhandlingen innan vi har ett korrekt svar att ge.
-
För Lokförare och Kundvärdar så är raster upp till 1 timme betalda. Är rasten över 1 timma så är hela rasten obetald.
-
Transdev ser positivt på att ha timanställda som kan hoppa in och täcka upp vid vakanser. Just nu så ser vi över hur organisationen kommer att se ut och inväntar att inrangeringsförhandlingarna ska bli klara. När det är klart och vi ser hur behovet ser ut så kommer vi att lägga ut en intresseanmälan
-
Vi har just nu en pågående dialog med VR och Alstom om hur detta ska hanteras. Vi återkommer med mer information .
-
Semester som planerats innan övergången och som är godkänd av VR eller Alstom kommer att tas över oförändrad till Transdev.
-
Enligt §14 SemL om en arbetsgivare har förlagt semesterledighet och efter denna förläggning säger upp arbetstagaren på grund av arbetsbrist på sådant sätt att uppsägningstiden till någon del infaller under semesterledigheten, har arbetstagaren rätt att begära att semesterförläggningen upphävs i den mån den sammanfaller med uppsägningstiden och istället stå till arbetstagarens förfogande för arbete.
-
Inga särskilda lönetillägg kommer att utgå till lokförarna med anledning av det minskade antalet beställda kundvärdstimmar
Planering
-
Turer och schema är inte satta än. Vi jobbar vidare med schemat och har dialog med turlisteombuden.
-
Nej, arbete kommer att ske under alla tider på dygnet. Inga delade turer kommer
att tillämpas. -
Det kommer att hanteras av Östgötatrafiken men finns det en medarbetare med uppdrag som "gulväst" så kan den personen också informera resenärerna om förseningar
-
Beroende på störningens art och omfattning samråder Driftledningen med kundvärden för att välja det mest lämpliga färdsättet till platsen. Alternativen kan inkludera tåg, ersättningstrafik, annan regional trafik eller taxi -
Tanken är att det ska vara ungefär samma upplägg som nu. Primärt är det kvällar, nätter och helger.
-
Nej, kundvärden följer sitt ordinarie schema
-
Nej, de kommer inte att checka in när de kliver ombord på ett tåg
-
Detta är under framtagande. Vi återkommer med tydliga rutiner så snart dessa är fastställda.
-
Nej inte i dagsläget. Men vi tar med oss det som en utvecklingsmöjlighet.
-
Ja, man kommer fortsatt att jobba olika tider på trafikdygnet
-
Ja, vi kommer att publicera dom på Mitt Transdev
-
Vi tar med oss den frågan och återkommer med besked
-
Vi tar med oss det och kommer ha ambitionen att skicka ut första schemat lite tidigare än 2 veckor innan driftstart. Vi kan dock inte garantera detta, så senast 15 maj kommer schemat komma. -
Vår ambition är att ha samma FP-plan som nu. -
Reservhållningen kommer fortsatt finnas, och under reservtid kommer man jobba med vis-turer. Om man inte behöver hoppa in för kollega eller vid störningar.
Underhåll
-
Vid tåg som pga skada inte kan ta sig till depån så kommer tågtekniker att ta sig till platsen, alternativt så kommer tåget att multas för transport till depån
-
Det är viktigt att föraren får tömschemat, och kan ge information till driftledningen om tåget behöver tömmas eller inte som kommunicerar det vidare till underhållsdepån. Kommunikationen mellan drift och underhåll sker via morgonmöten (daglig styrning) och löpande avstämningar vid ändringar. -
Ja, Transdev har ett avtal för svarven i Tillberga
Verktyg & Utrustning
-
Nej, utifrån säkerhetsperspektivet så får man inte ha kameran igång under hela färden.
-
Kundvärdar kommer att få modell Samsung Galaxy XCover6 och Lokförare och Tågtekniker får Samsung Galaxy XCover7. Det har utförts kapacitetstester och gps-funktionalitetstester på ett antal modeller. Vald modell var bäst utifrån både funktionstesterna och användarvänlighet. Modellerna är valda för att passa respektive rolls arbetsområden. -
I dagsläget har vi ingen sån app, men vi tar med oss den frågan till kommande utvecklingsdialoger.
-
Ja, det är ett arbetsredskap som alltid ska vara med till arbetet och användas under färd. På plattan har du en mer överskådlig bild.
Övrigt
-
Ja, Sodexo kommer att utföra städ i lokalen i Norrköping
-
Våra rastlokaler finns i Norrköping och Mjölby. På varje tåg finns toalett att använda sig av, och exempelvis i Linköping finns toalett i stationshuset (som kräver tagg). -
Frågan om upprustning av lunchrummet i Mjölby finns med i planeringen. Just nu ser vi över omfattningen och tidsplanen för eventuella åtgärder.
-
Maila oss på ostgotapendeln@transdev.se
Tidsplan 2024-2025

Välkomna till Transdev
All information om Transdev Östgötapendeln hittar du här. Inför trafikstarten publicerar vi uppdateringar här om hur arbetet med förberedelserna går.

Informationsträffar
Under april och maj 2024 håller vi informationsträffar för alla medarbetare.

Utbildning
Under våren kommer alla medarbetare få ytterligare utbildning i specifika system och säkerhetsföreskrifter. Vi återkommer med mer information och inbjudningar.

Trafikstart
Söndag 1 juni 2025 är dagen då Transdev blir din nya arbetsgivare. Då är alla anställningar överflyttade, ni är utbildade i våra system och är redo att fortsätta göra det fantastiska jobb ni gör idag!
Du blir delaktig
Vi är en stor organisation, men med känslan av att vara ett mindre företag. I förhållande till storlek har vi en platt organisation. De flesta besluten fattas lokalt, där du som anställd ofta har möjlighet att vara med och påverka. Du kan gärna komma med egna initiativ och bidra till nytänkande lösningar.
Transdevs värderingar - H.A.N.S
-
Handling
Vi tar initiativ, är proaktiva och agerar professionellt. Vi arbetar målinriktat och effektivt. Vi tar sakliga och genomtänkta beslut. Vi är positiva, ser möjligheter och vill vinna. -
Ansvar
Vi bryr oss om våra kunder, miljön och varandra. Vi tar ansvar och håller vad vi lovar. Vi visar respekt och tolerans. Vi lyssnar, reflekterar och engagerar oss. Vi är tydliga och uppriktiga. -
Nytänkande
Vi är nyfikna, öppna och lyhörda för nya idéer. Vi utmanar oss själva och tänker nytt i stort och smått. Vi lär oss, är konstruktiva och förbättrar hela tiden vårt sätt att arbeta och möta omvärlden. Vi planerar för framtiden och driver utvecklingen. -
Samspel
Vi är delaktiga och samarbetar utifrån kundens behov. Vi hjälper varandra och är ett lag som drar åt samma håll. Vi ser till helheten och jobbar gemensamt för företagets bästa.