Brev från projektgruppen
-
Vi vill dela med oss av vad som händer just nu i projektet och vilka steg vi tar för att säkerställa en smidig övergång och en stark start för Östgötapendeln. Det är mycket på gång, och vi är glada över att få hålla er uppdaterade!
I vårt arbete med att säkerställa en bra övergång har vi en löpande dialog med både VR och Alstom. Samarbetet syftar till att gemensamt säkra upp processerna och skapa de bästa förutsättningarna för alla medarbetare. Vi har även haft möte med de fackliga representanterna från Boxholmsdepån där vi tillsammans satt upp en fortsatt mötesstruktur som sträcker sig fram till driftstart. Denna dialog är viktig för oss, och vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete.
På planering går arbetet med Hastus framåt. Vi har fått in alla grunder och har smått börjat ta fram de första utkasten på turer. Efter värdefull feedback från er på våra informationsträffar så har vi valt att göra några justeringar på upplägget i planeringen framåt. Vi är tacksamma för era insikter och ser fram emot att fortsätta forma scheman som passar er vardag.
Vi samarbetar också nära med ÖTIC för att säkerställa en effektiv hantering av störningsinformation. Detta arbete är avgörande för att skapa en smidig och transparent kommunikation, både internt och externt. Samtidigt har vi identifierat vilken utrustning som kommer att behövas till arbetsstationerna, och dessa beställningar planeras gå iväg direkt efter årsskiftet.
Rekryteringsarbetet fortsätter med full kraft, och vi genomför just nu intervjuer för flera av våra lediga tjänster. Bland annat söker vi driftledare och enhetschef med stationering i Mjölby samt tågtekniker och lageransvarig med stationering i Boxholm. Vi vill också meddela att ytterligare annonser för tjänster som enhetschef ombordpersonal, fordonsingenjör och tågtekniker kommer att publiceras senast på måndag v 50. Länkar till samtliga annonser hittar ni på vårt extranät, och vi uppmuntrar er att tipsa vänner och bekanta som kan vara intresserade av rollerna.
Ni hittar annonserna här
Samtidigt fortsätter våra positiva dialoger med de fackliga organisationerna hos både VR och Alstom. Förra veckan höll vi också ett möte med skyddsombuden på VR, där vi tillsammans diskuterade viktiga frågor inför den kommande övergången. Dessa samarbeten är avgörande för att säkerställa en smidig och trygg process för alla inblandade.
Vi arbetar även med att sammanställa IT-utrustningsbehovet och planerar platsbesök i både Mjölby och Boxholm efter jul och nyår. Detta är ett viktigt steg för att säkerställa att allt är på plats och redo inför driftstart.
En stor milstolpe som vi är stolta över är att Transdev Sverige nu är ECM-certifierade för alla fyra funktioner. Det innebär att vi är fullt certifierade att utföra underhåll på järnvägsfordon. Under året har vi arbetat nära externa revisorer för att säkerställa att vi uppfyller alla krav, och vi är glada att kunna meddela att vårt certifikat nu är på plats.
Vi hoppas att denna uppdatering ger en tydlig bild av hur projektet fortskrider och hur vi arbetar för att skapa de bästa förutsättningarna för en framgångsrik framtid tillsammans. Om ni har några frågor eller funderingar, tveka inte att höra av er till oss på ostgotapendeln@transdev.se
Tack för ert engagemang och er vilja att vara en del av denna spännande resa.Med vänliga hälsningar,
Projektledningen för Östgötapendeln -
Vi är glada att få dela med oss av vad som händer just nu i projektet för etableringen av Östgötapendeln. Som ni vet är det mycket som pågår, och vi vill hålla er uppdaterade kring de olika delarna som formar vår gemensamma framtid.
Reflektioner kring informationsträffarna
Vi vill börja med att tacka alla er som tog er tid att träffa oss under våra informationsdagar. Det var en glädje att få möjlighet att möta er och höra era tankar och idéer. Under de två dagarna hade vi förmånen att träffa cirka 30 av er, både lokförare och kundvärdar, och vi tar med oss många värdefulla insikter från våra samtal. För er som inte hade möjlighet att delta den här gången, vill vi redan nu meddela att vi planerar fler informationsträffar efter årsskiftet. Dessa träffar kommer att hållas både i Mjölby och Norrköping för att så många som möjligt ska kunna delta.
Gällande den redan kända neddragningen av kundvärdstimmar i det nya avtalet; Vi håller för närvarande på och räknar på behovet efter beställning, men vi kan idag se att det rör sig någonstans mellan 15 och 20 heltidstjänster. Samtidigt har vi fått frågor om möjligheten till timanställningar för både kundvärdar och lokförare. Vi är medvetna om vikten av att ha en flexibel personalstyrka och ställer oss därför positiva till att ha en del timanställda. Det är dock svårt att exakt förutse behovet i dagsläget, men vi arbetar för att hitta en lösning som fungerar både för verksamheten och för er.
Driftledningen kommer att ha sin bas i Mjölby, och det dagliga underhållet av tågen kommer att bedrivas av Sodexo från det att Transdev tar över verksamheten. Vi kommer också inom kort att publicera organisationen som vi presenterat på informationsträffarna här på extranätet. Där kan ni få en tydligare bild av hur vi bygger upp verksamheten och hur allt hänger ihop.
För vår ombordpersonal kommer vi att introducera två nya digitala system, Mitt Transdev och 1409 Pro. Dessa system används redan inom andra delar av vår verksamhet och är framtagna för att stötta er i ert dagliga arbete. Inför driftstart kommer vi att genomföra utbildningar i systemen för att säkerställa att alla känner sig trygga och bekväma med det nya arbetssättet.
När det gäller kundvärdar kommer vi också att införa ett nytt och mer flexibelt arbetssätt som redan används framgångsrikt inom Öresundståg. Det innebär att ni under er arbetsdag har möjlighet att checka in och ut på olika tåg och plattformar, vilket skapar en större variation i arbetet och en flexibilitet som vi tror kommer att uppskattas.
Avslutningsvis vill vi nämna att vi naturligtvis ämnar följa kollektivavtalet som vi tecknar vid inrangeringsförhandlingarna. Vi vill dock informera om att betalda raster, som VR erbjudit som en lokal förmån, inte är något som Transdev erbjuder i dagsläget. Detta innebär att raster framöver kommer att vara obetalda, detta då vi ämnar följa kollektivavtalet.Driftledning
Vi arbetar just nu med att ta fram rutiner och processer för driftledningen, med fokus på att skapa en smidig och effektiv vardag för alla involverade. En nära dialog förs med Östgötatrafiken för att säkerställa att samarbetet och kommunikationen med ÖTIC fungerar så bra som möjligt.
Vi har dessutom lagt ut en annons där vi söker personer som vill vara med och driftleda Sveriges bästa trafik. Att vara lokförare är meriterande vid ansökan, men inte ett krav. Om du brinner för rollen som driftledare, oavsett bakgrund, är du varmt välkommen att skicka in din ansökan senast den 8 december.Du kan ansöka här
Planering – En hälsning från Sara.
Hej på er! Jag heter Sara Pudic och är ansvarig för planeringen i etableringen av Östgötapendeln. Efter projektstarten kommer jag att gå in som trafikplanerare och ser fram emot att lära känna er alla som jag inte redan hunnit träffa. Som vi skojade om i veckan – mig blir ni inte av med.
Vilka härliga dagar vi hade i Mjölby! Det var superkul att träffas och få prata med er alla. Jag har tagit med mig många bra tankar för turkonstruktionen för både lokförare och kundvärdar, men framför allt en känsla för vilka ni är som personer och hur ni fungerar tillsammans. Den känslan är viktig att ha med sig när vi bygger strukturer som ska passa er vardag.
Om vi pratar om vad som hänt rent praktiskt i veckan så är det kanske inte så spännande på ytan – mycket tid har gått åt till att bygga grunderna i Hastus. Jag har förberett graferna för turer för att minska manuellt arbete framåt, och mycket av det jag gör nu är att lägga grunden för ett färdigt tjänstepaket. Det blir Hastus, Hastus och mer Hastus framöver, men allt för att skapa något som underlättar för er i framtiden.Inköp
Vi har fått leverans av tre laptops med Windows XP som ska användas som service-PC inom underhållet i Boxholm. Att få tag på IT-utrustning av den här åldern har varit en utmaning, men nu är den milstolpen nådd. Även små steg som detta är en del av det större pusslet som vi bygger tillsammans.HR
Vi har nu presenterat organisationen för de fackliga organisationerna och visat upp den under våra informationsmöten. Det är också roligt att meddela att fler annonser för nya roller snart kommer att läggas ut, utöver den som redan finns för driftledare. Håll utkik – vi ser fram emot att få fler fantastiska kollegor ombord!Vi hoppas att denna uppdatering ger en tydligare bild av vad som händer just nu i projektet och hur vi arbetar för att skapa en smidig övergång för alla. Har du frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av dig till oss på ostgotapendeln@transdev.se
Med vänliga hälsningar,
Projektledningen för Östgötapendeln -
Välkommen till Informationsdagar på Mjölby Stadshotell
Vi är mycket glada över att kunna dela nyheter med er alla om nästa steg i vår samverkan och övergång till Transdev som operatör för Östgötapendeln. Under gårdagen hade vi förmånen att besöka Boxholmsdepån för att träffa er som arbetar där. Det blev ett givande möte och vi hoppas på att snart fortsätta dialogen med alla medarbetare i verksamheten.
För att skapa en trygg och öppen övergång för alla, har vi nu bokat in informationsdagar som kommer att äga rum den 20 och 21 november på Mjölby Stadshotell. Vi har planerat för informationsdragningar både förmiddagar och eftermiddagar, med ambitionen att så många som möjligt har möjligheten att delta. Där kommer vi beskriva planen framåt och ha möjlighet att ta emot och svara på era frågor och funderingar. Exakta tider för presentationerna återkommer vi med inom kort.
Utöver informationspass under förmiddagar och eftermiddagar kommer vi att finnas tillgängliga på plats under hela dagarna, mellan kl. 08.00 - 21.00 på onsdagen och 08.00 - 20:00 på torsdagen, för att kunna träffa er i en mer avslappnad miljö. Vi kommer bjuda på kaffe och tilltugg under hela tiden vi finns på plats.
Vi hoppas att dessa informationsdagar ska ge er en chans att få en tydligare bild av Transdev och vår ambition tillsammans med er i Östgötapendeln.
Som en del i vår ambition att hålla er uppdaterade, påminner vi också om att vi startar regelbundna veckobrev här på extranätet, där vi delar med oss av de senaste nyheterna och uppdateringarna från projektet. Vårt mål är att ni alltid ska känna er informerade och delaktiga i den resa vi nu går in i tillsammans. Det senaste nyhetsbrevet kommer alltid att finnas här på startsidan, och tidigare nyhetsbrev samlas på en egen sida som du når genom att klicka på bilden nedan.
Om ni har några frågor inför informationsdagarna, tveka inte att kontakta oss på ostgotapendeln@transdev.se. Vi ser fram emot att få träffa er alla.
Tack för erat engagemang – vi ses snart i Mjölby!Med vänliga hälsningar,
Projektledningen -
Vi är otroligt glada över att få ta över ansvaret för Östgötapendeln och ser fram emot att bygga vidare på det fantastiska arbete som redan gjorts. Vårt mål är att säkerställa en smidig övergång och en positiv utveckling framåt för både våra medarbetare och resenärer. Vi hoppas att så många som möjligt av er som idag arbetar på Östgötapendeln vill fortsätta er resa hos oss på Transdev, där vi tillsammans kan skapa en ännu starkare verksamhet.
För att säkerställa att allas röster blir hörda och att vi skapar de bästa förutsättningarna för en trygg övergång, har vi som ambition att etablera ett samverkansforum tillsammans med representanter från de fackliga organisationerna. Vi hade vårt första möte med fackliga representanter från SEKO och ST förra veckan och vill fortsätta den goda dialogen framåt. Vi ser detta samarbete som otroligt viktigt för att fånga upp både frågor och idéer som bidrar till att forma framtidens Östgötapendel.
För att skapa en bra start och öppen dialog med er medarbetare, arbetar vi just nu på att organisera en informationsträff som är planerad att äga rum i slutet av november eller början av december. Under denna träff kommer vi att kunna presentera mer om våra planer, lyssna till era frågor och tankar och ge en översikt över vad ni kan förvänta er den närmaste tiden. Vi återkommer inom kort med exakta detaljer om tid och plats för träffen.
Vi kommer dessutom att publicera veckobrev här på extranätet med start nästa vecka. Det kommer publiceras fredagar ca 13:00 varannan vecka. Dessa innehåller de senaste uppdateringarna kring de processer som pågår i projektet, förändringar som kan påverka verksamheten och aktuell information som berör er medarbetare. Målet är att ni alltid ska vara välinformerade och känna er delaktiga i vad som händer i projektet.
Vi vill också betona att vi finns här för att svara på era frågor och ta emot era synpunkter. Om ni har några funderingar, tveka inte att höra av er till oss på ostgotapendeln@transdev.se
Vi vill att ni ska känna er trygga och stöttade under hela övergångsprocessen och vi ser fram emot att tillsammans bygga vidare på en framgångsrik framtid för Östgötapendeln.
Vi är oerhört glada att få chansen att arbeta med er och att skapa en hållbar, effektiv och trivsam arbetsplats där alla kan känna sig delaktiga samt engagerade i vår gemensamma framtid.
Tack för ert engagemang och förtroende – vi ser fram emot att träffa er snart och påbörja denna resa tillsammans.
Med vänliga hälsningar,
Oscar Gauffin
-
Hej alla medarbetare på Östgötapendeln & Underhållet i Boxholmsdepån
Det har nu snart gått 10 månader sedan det blev klart att Transdev tar över driften av Östgötapendeln inklusive dess underhåll. Även om det kanske inte nått ända vägen fram till er så har mycket hänt under den tiden fram tills idag.
Vi arbetar intensivt i alla respektive delströmmar, och ämnar dela med oss av mer aktiviteter i respektive delprojekt framgent. Just nu arbetar vi framförallt med.
- Processer och arbetssätt tex hantering gällande hittegods och driftledningen
- Större lokal i Norrköping än den som finns idag, vi har funnit en i samma hus
- Tittar efter projektlokal i Mjölby till januari där vi kommer ger alla er medarbetare möjlighet att droppa in för att träffa oss och ställa frågor
- Utbildningsplaner, tex för vårt verktyg Mitt Transdev samt vår ”Onboarding”-utbildning till Transdev
- Vi köper in reservdelar till fordonen och specialverktyg
- Vi håller på att ta fram ett nytt underhållsystem för fordonen
Vi förstår att det finns funderingar gällande den minskade beställningen av kundvärdar som kommunicerats. Både i hur det påverkar arbetssättet samt huruvida detta kommer leda till eventuell övertalighet inom nuvarande personalgrupp. I vår delprojekt planering så arbetar vi för fullt med analysen för att tydligt kunna utkristallisera behovet av kundvärdar framgent. I vårt delprojekt HR & Utbildning så har vi ett första möte bokat med de fackliga parterna i slutet av oktober för att påbörja samverkansarbetet. Ett första möte med skyddsombuden är också inplanerat under hösten.
Vi ämnar även att uppdatera vårt extranät mer frekvent, detta genom veckobrev samt uppdatering av ”Frågor och svar” nedan. Har ni frågor som inte besvaras genom vår ”Frågor och Svar” så vänligen mejla oss på ostgotapendeln@transdev.se Frågor som vi ser som relevanta för fler medarbetare som kommer in via mejl lägger vi även upp på hemsidan, men vi svarar alla!
Gällande den lokala driftledning som Transdev ämnar ha för Östgötapendeln så kommer rekryteringen av denna att börjas under hösten. Vi ämnar informera på extranätet när dessa tjänster publiceras för alla som är intresserade att söka.
Vi har planer på att, innan årsskiftet, besöka er igen för att ytterligare lära känna verksamheten samt kunna besvara eventuella frågor och funderingar. Mer information om tid och plats för detta ber vi att få återkomma kring.
Med vänliga hälsningar,
Maria Olander
Projektledare Östgötapendeln
-
Välkomna till vårt första månadsbrev om vår spännande resa på Östgötapendeln.
Vi på Transdev arbetar intensivt för att förbereda oss inför trafikstarten, och i nära samarbete med VR, Alstom och fackförbunden gör vi vårt yttersta för att skapa en smidig övergång för oss alla. Tillsammans strävar vi efter att göra överlämningen så bra som möjligt för alla våra anställda.
Östgötapendeln är vårt främsta fokus, men vi håller nära kontakt med Mälartåg för att identifiera förbättringar som kan hjälpa oss i projektet. Genom att dra nytta av Mälartågs bästa lösningar strävar vi efter att skapa en ännu bättre framtid för Östgötapendeln.
Till hösten kommer vi att intensifiera vårt arbete med projektet, och vårt team kommer att få ännu fler projektmedlemmar som ansluter sig till oss. Detta kommer att ytterligare stärka projektets arbete att möjliggöra en framgångsrik övergång och uppstart.
Vårt nästa nyhetsbrev kommer att skickas ut veckan innan midsommar. Vi ser fram emot en härlig och varm sommar och önskar er alla en riktigt trevlig semester!
PS. Ju närmre vi kommer trafikstarten, desto mer detaljerad information kommer vi att kunna dela med er i våra brev.
-
Hej på er!
Projektet pågår för fullt och just nu är det mycket fokus på frågor kring underhåll tillsammans med Nordwestbahn. Efter sommaren kommer vi att ta in fler resurser i projektet, med fokus på bla. Trafikledningen.
Rekrytering av trafikledare kommer att påbörjas under hösten, från september är ni mer än välkomna med intresseanmälan. Ni som redan har visat intresse är inte bortglömda.
Vi har också fått många frågor gällande jobbmöjligheter på Mälartåg. Främst för tågvärdar och vi vill nu informera er kring nuläget. Vi har precis tagit över personal från Mälartåg och just nu finns det inte många tjänster att erbjuda. Med det sagt så samverkar vi med VR som kommer att hjälpa till med information när det sker en sommarrekrytering under våren 2025, och i den rekryteringen ser vi att ni på Östgötapendeln har första tjing på alla kund- och tågvärdstjänster som kommer att lysas ut.
Vi förstår att det finns en viss frustration över att vi inte kan komma med fler detaljer i dagsläget, men eftersom trafikstart sker den 1 juni 2025 är det fortfarande långt bort. Vi jobbar med detaljerna under framför allt hösten och när information finns att delge så kommer vi ge er den här och på annat sätt. Vi kommer även att gå ut med information kring utbildningar.
Tills vidare önskar vi er alla en fantastisk sommar och en underbar semester!
Med vänliga hälsningar,
Maria Olander