
Brev från projektgruppen
-
Nu närmar sig driftstarten med stormsteg! Det känns roligt och spännande och vi ser fram emot att med er hjälp få till en stabil övergång. Den 1 juni sker ju själva driftstarten och första tåg som går i Transdevs regi från Mjölby 04:20. Vi håller just nu på att detaljplanera driftstarten och vi kommer ha bemanning såväl i gamla som nya lokaler under natten och tills vi vet att allt fungerar som det ska. Vi kommer under första vecka ha extra support på plats med resurser med god systemkännedom i TrainD, Hastus och Hexagon.
Introduktionsutbildning – snart i mål!
Nu har nästan alla slutfört sin introduktionsutbildning! Bra jobbat!
Fler utbildningar för vissa roller kommer att planeras efter trafikstart, de som berörs kommer att informeras inom kort.
Utbildning för kundvärdar
Vi har tagit fram en e-utbildning till alla kundvärdar. Utbildningen innehåller information om arbetssättet för kundvärdar, hur ni planerar er dag och en manual till de verktyg där man ska checka in och ut på de tåg och stationer som man bemannar. Utbildningen kommer att planeras och genomföras det första man gör på sitt första arbetspass hos Transdev. Utbildningen skickas till er Transdev mail den 1 juni.
Manualer, instruktioner och rutiner
Om ni vill ta del av de manualer som ingick i den digitala utbildningen (Mitt Arbete, Jobbappen, 1409 Pro) så hittar ni de i Mitt Transdev under Mitt arbete.
Instruktioner och rutiner som ni behöver i ert arbete finns också i Mitt Transdev under Mitt Arbete.
Utdelning av utrustning – ha din utrustning igång
Nu har majoriteten av er hämtat ut er utrustning!
Vi rekommenderar alla att ha sina mobila enheter från Transdev, dvs. mobiltelefon och platta, påslagna och laddade under tiden fram till att ni börjar använda dem efter 1 juni. Orsaken är att det kontinuerligt kommer att komma uppdateringar till de mobila enheterna så att alla de verktyg och appar du behöver finns installerade den 1 juni. Det här minskar risken att du behöver börja om med installation av appar och systemversioner samma dag som du ska jobba.Uppdateringarna kan vara i form av systemuppdateringar och att nya appar laddas ner. Systemuppdateringar är nödvändiga för att kunna installera nya versioner av appar och uppdatera den mobila enhetens operativsystem med de senaste säkerhetsuppdateringarna.
Om du har din mobiltelefon eller platta avslagen, slå gärna på den redan idag! Om du har problem får du jättegärna höra av dig till ostgotapendeln@transdev.se
Telefonsamtal inför verksamhetsövergång
Nu gör vi allt vi kan för att säkra att alla som ska jobba över övergången natten 31maj - 1 juni och även den 2 och 3 juni känner sig trygga med sina nya mobila enheter, system och appar.
VR:
Därför kommer vi att ringa er som jobbar dessa dagar för att fånga upp eventuella oklarheter. Vi ringer en (1) gång till ert VR-nummer och lämnar ett meddelande om vi inte får svar. Samtalet är frivilligt
Altsom:
Vi ringer till ert Alstom-numer och lämnar ett meddelande om vi inte får svar.
Superusers för Mitt Transdev och 1409 vid driftstartVi har utbildat ett antal personer som ska kunna hjälpa till om du har frågor om vissa system. Namn och telefonnummer framgår av den telefonlista som du fick med dig.
Medarbetare från Transdev kommer att finnas på plats den 31 maj - 6 juni och då kan ni förstås även få hjälp av dem.
Utdelning av Larmknapp Crystal Alarm
Alla kundvärdar som kommer att arbeta ombord på tågen från den 1 juni ska tilldels en larmknapp. Larmknappen finns att hämta i Mjölby i Driftledningsrummet där Kristian Olsson sitter. Gå förbi honom och hämta ut din larmknapp redan idag!Information om hur du loggar in och synkar appen mot knappen får du när du hämtar den.
Om du inte har möjlighet att hämta ut larmknappen nu så ser vi till att du får den till ditt första arbetpass.Utdelning av KI till Lokförare
Under v.22 så kommer ditt KI att vara klart att hämta på din stationeringsort.
Stationeringsort Mjölby – hämtar i det personliga facket i stationshuset
Stationeringsort Norrköping – hämtar i en låda som står i stationshuset (VRs lokal)Är du ledig eller frånvarande under driftstartsdagarna så ser vi till att du får ditt KI när du är tillbaka i arbetet.
Om intyget mot förmodan skulle vara felaktigt eller saknas/kommit bort innan trafikstart så måste det meddelas direkt till ostgotapendeln@transdev.se så att vi kan utfärda ett nytt.
Schema
Vi vet att det inkommit en del synpunkter på schemat och har därför bjudit in representanter från facket till ett informationsmöte kring schemaläggningsprocessen på fredag den 23/5.
I Jobbappen kan ni se en överblick av ert schema. Jobbappen har ni tillgång till redan nu. I Min Arbetsdag kommer ni kunna se mer detaljerad information. Viss konfiguration pågår fortfarande och när det är klart så blir verktyget tillgängligt i Mitt Transdev.
Hitta Jobbappen
Jobbappen ligger under Mina verktyg. Om du inte hittar verktyget i denna lista så klicka på “Välj verktyg” och sök efter “Jobbappen”. Här kan du sen klicka på knappen “Visa i Mina Verktyg”
Om ni har frågor om ert schema så hör av er direkt till oss så att vi kan se över vad som eventuellt har blivit fel eller hjälpa er att tyda schemat. Hör av er direkt till ostgotapendeln@transdev.seFörkortningar i schemat
Det har kommit en del frågor om förkortningar i schemat. Här kommer förklaringar på några av förkortningarna:
Sign on: Orderläsning/uppstartSign off: Avrapportering/avslut
Walk: Gångtid/promenad
Paid meal before/paid meal after: Betald rast
Street: Avlösning på plattform
Join up: En aktivitet som behövs för att få ihop turen men det finns inget att göra emellan arbetsuppgifterna (betald)
-
Hej!
Vi hoppas att ni alla har haft en fin Valborg och kanske fått chans till lite ledighet, vila eller vårkänslor i solen.
Här kommer som vanligt en uppdatering om vad som händer i projektet just nu när vi går in i maj och fortsätter förberedelserna inför trafikstarten.
Informationsträffar – träffa Montico och OnePartnerGroupI samband med Transdevs övertagande av Östgötapendeln och den övertalighet som väntar i juni, har vi bjudit in bemanningsföretagen Monticooch OnePartnerGroup till att hålla informationsträffar om deras verksamhet. Som vi förmedlat tidigare kommer vi att ha en övertalighet av kundvärdar vid verksamhetsstart pga minskat antal beställda kundvärdstimmar, och vi vill med detta initiativ skapa en möjlighet för er att se över och få kontakt med andra typer av verksamheter i Östergötland. Informationsträffarna är riktade mot kundvärdar, både till er som idag är tillsvidareanställda och riskerar att omfattas av övertaligheten, samt till er som idag arbetar som timvikarier.
I bifogade dokument hittar ni mer information om respektive företag. Vill ni läsa på mer om dem och deras lediga jobb, alternativt registrera ditt CV hos dem, länkas deras hemsidor nedan.
OnePartnerGroup lediga jobb:
Lediga jobb – Ta nästa steg i karriären | OnePartnerGroup
OnePartnerGroup registrering av CV: Registrera din profil - OnePartnerGroup
Montico lediga jobb: Lediga jobb
Montico registrering av CV: Registrera CV - Montico
VIKTIGT ATT VETA: Dessa träffar är en möjlighet för dig att själv knyta kontakt med bemanningsföretagen och påbörja ett eget jobbsökande. De är inte en del av en omplaceringsutredning, och det är ett helt eget val upp till dig om du vill träffa företagen eller inte. Bemanningsföretagen har inget ansvar att erbjuda någon arbete, och Transdev har inget ansvar i någon av bemanningsföretagens rekryteringsprocesser.
Träffa OnePartnerGroup
Norrköping – Transdevs lokaler i stationshuset
Måndag 12 maj
Drop-in mellan 09.00–16.30
Kort presentation: 09.00, 12.00, 14.00 & 16.00Mjölby – Driftledningsrummet i stationshuset
Fredag 16 maj
Drop-in mellan 11.30–16.30
Kort presentation: 12.00, 14.00 & 16.00Träffa Montico
Mjölby – Driftledningsrummet i stationshuset
Tisdag 13 maj
Drop-in mellan 09.00–16.30
Kort presentation: 10.00, 12.00, 13.30 & 15.00
Norrköping – Transdevs lokaler i stationshuset
Onsdag 14 maj
Drop-in mellan 09.00–16.30
Kort presentation: 10.00, 12.00, 13.30 & 15.00
Vid frågor eller funderingar är ni som vanligt varmt välkomna att höra av er till ostgotapendeln@transdev.se
mvh
Projektgruppen -
Hej!
Den 24 april genomfördes en gemensam kickoff för ledningsgruppen inom Östgötapendeln, där även deltagare från uppstartsprojektet fanns med. Dagen gav oss en bra överblick över var vi står just nu i våra olika processer, och vi hade flera viktiga samtal om både nästa steg och hur vi på bästa sätt fortsätter resan fram mot trafikstart. Syftet var att stärka samsynen i projektet och bygga vidare på det samarbete som redan tagit oss en bra bit på vägen.
Affärschef Joakim Alsén delade med sig av vad som förändras i det nya avtalet, och vilka förbättringar som är på väg. Bland annat lyfte han att vi nu får en egen driftledning i stationshuset, en underhållsdepå i egen regi och standby-bussar för stört läge. Därtill kommer en ny rastlokal i Norrköping, energibesparande åtgärder i Boxholm, mindre renoveringar i stationshuset, ett nytt samarbete med Sodexo för dagligt underhåll och ett uppdaterat system för incitament och kvalitetsavdrag.
Under dagen hölls flera presentationer som tillsammans gav en bred och tydlig bild av läget:
- Joakim Alsén pratade om innebörden i det nya avtalet
- Martin Älenmark tog oss genom mobiliseringen av Östgötapendeln
- Johanna Carlberg berättade om uppstarten och rekryteringarna
- Aziz Kurt gick igenom uppbyggnaden av driftledningen
- Sara Björkman lyfte utmaningar och arbete inom trafikplaneringen
- Marcus Lövgren informerade om depån i egen regi och framtida interna samarbeten
Stort tack till alla som deltog och bidrog till en konstruktiv, engagerad och framåtblickande dag!
Rekryteringssida för lediga jobb
Se följande länk för vilka lediga jobb som ligger ute för Östgötapendeln just nu
Klicka här!Påminnelse till lokförare – bild till KI
Vi vill även passa på att påminna alla lokförare om att vi behöver ett porträttfoto från er för att kunna skapa det kompletterande intyget (KI). Har du inte skickat in din bild än? Gör det gärna så snart som möjligt till ostgotapendeln@transdev.seVi kommer även att kunna ta bild i samband med att IT-utrustningen delas ut. Inga smygbilder – men det kan bli så att vi hjälper till att ta en bild på plats om du inte redan har skickat in en.
Tveka som alltid inte att höra av dig vid frågor eller funderingar.
Vi hörs igen nästa fredag!Med vänliga hälsningar,
Projektledningen för Östgötapendeln -
Innan vi går in i påskhelgen vill vi passa på att önska er alla en riktigt fin och lugn ledighet och vi hoppas att ni får några sköna dagar med vila, påskmat och sol.
Samtidigt vill vi, som alltid, dela med oss av det som hänt i projektet den senaste veckan.
Vi har nu delat ut den mesta av IT-utrustningen till vår administrativa personal. Nästa steg blir den stora leveransen till våra åkande medarbetare. Parallellt har utbildningarna hjälpt oss att testa både system och behörigheter, något som är otroligt värdefullt för att minska risken för problem vid trafikstarten.
De flesta kommunikationsvägar är nu på plats – som gemensamma mejlkorgar, svarsgrupper och informationsytor på Mitt Transdev. Det arbetet har gett oss en stabil grund inför juni.
Under kommande veckor kommer vi hålla workshops där vi går igenom olika scenarier och sätter upp robusta fallbackplaner, så att vi snabbt kan agera om något inte skulle gå enligt plan under de första dagarna.Förberedelserna i lokalerna fortsätter också. Nätverk och infrastruktur håller på att färdigställas och i mitten av maj planerar vi att återvända för att sätta upp den tekniska utrustningen. Det är dock viktigt att känna till att full nätverkstäckning inte kommer att vara helt på plats förrän efter trafikstart.
För kännedom så finns det många svar på vanliga frågor under vår sektion med frågor och svar som hittas längre ned på sidan, kolla gärna in den!
Vi håller farten uppe, men tar samtidigt en liten andningspaus över helgen.
Glad Påsk önskar vi er alla!Med vänliga hälsningar,
Projektledningen för Östgötapendeln -
Nu har våra nya kollegor i driftledningsgruppen påbörjat sin utbildning och vilken fin start det har varit! Halva gruppen drog igång den 1 april och samlades då på projektkontoret för att gå igenom utbildningsplanen. Det blev en bra första dag fylld med både praktisk information och tid att lära känna varandra. Det är ett härligt gäng med olika bakgrunder och erfarenheter som tillsammans kommer att stärka gruppen på ett riktigt fint sätt.
Den 8 april fick vi dessutom möjligheten att samla hela gruppen på huvudkontoret i Stockholm för en heldagsutbildning med fokus på säkerhet, rapportering, Mitt Transdev och andra viktiga delar i det kommande arbetet. En intensiv och givande dag som markerar ett viktigt steg framåt.
Boxholmspersonalen
Tisdag 15 april 16:00-17:30 och onsdag 16 april 8-12 är vi på plats för att dela ut utrustningen till personalen i Boxholm och nedan har vi även information om kommande utbildningar för samma personal:
Allmän information om uniformer
Under vecka 17 börjar våra uniformsleveranser att skickas ut. Uniformerna levereras direkt från vår leverantör TED BERNHARDTZ at work (avsändaren kan stå som TED B).
Observera att vissa ordrar kan komma att vara ofullständiga. Det gäller framför allt ett fåtal skjortor och vinterparkas, som förväntas skickas ut separat vid ett senare tillfälle.
När du tar emot ditt paket är det viktigt att du öppnar det försiktigt. Om något skulle saknas eller inte passa behöver du kunna använda samma emballage vid en eventuell retur.- Börja med att läsa följesedeln som ligger i paketet och kontrollera att innehållet stämmer överens med det du beställt. Därefter öppnar du varje plagg varsamt och sparar originalförpackningarna.
- Prova uniformen direkt när du fått den, så att du ser att allting sitter som det ska. Skulle något vara fel så hör av dig till oss direkt via projektets mail nedan.
Driftledningsrummet
Den 16 april påbörjas installationen av IT-utrustning i driftledningsrummet. Efter det väntar ett lyft för miljön i form av ny färg på väggarna. En ljusare nyans som förhoppningsvis bidrar till en trivsam arbetsmiljö. När målningen är klar kommer möblerna att levereras, följt av den tekniska utrustningen. Målet är att Driftledningen ska vara redo för start i mitten av maj.Mitt Transdev – Driftledningens arbetsyta
Arbetet med att bygga upp Driftledningens arbetsyta i Mitt Transdev är i full gång. Grundstrukturen är nu på plats och vi fyller löpande på med dokument, länkar och information i takt med att materialet färdigställs. Det här är ett arbete som kommer att fortsätta hela vägen fram till trafikstart, så håll gärna utkik efter nya uppdateringar.Ni som idag arbetar som timanställda lokförare kan ni visa ert intresse att fortsätta arbeta för Östgötapendeln hos Transdev. Anmäl ditt intresse via denna länk så kontaktar vi dig för vidare information.
Som vanligt om har du frågor, funderingar eller tankar, hör av dig till ostgotapendeln@transdev.se
Med vänliga hälsningar,
Projektledningen för Östgötapendeln -
Vi har under veckan sett över semesterplaneringen inför sommaren och ser att vi kommer att behöva förstärka med ungefär fem kundvärdar under veckorna 28 till 31. Därför har vi varit i kontakt med de av er kundvärdar som ännu inte blivit erbjudna uniformsutprovning och introduktionsutbildning för att stämma av intresse och tillgänglighet.
Utöver sommaren fortsätter vi även arbetet med att titta på andra möjliga arbetsuppgifter för kundvärdar, både inför turordningsförhandlingarna och under en eventuell uppsägningstid. Några av de alternativ vi tittar på just nu är samarbete med buss- och spårvagnsdepån i Norrköping, dialog med bemanningsföretag i Mjölby och Norrköping samt uppgifter som enklare underhålls- eller lagerarbete i Boxholmsdepån. Vi ser också på uppdrag som hantering av hittegods, enklare administrativt stöd eller andra uppgifter kopplade till underhåll i Mjölby och Norrköping.
Utdelning av utrustning
Nu är det dags att hämta ut er utrustning! Vi har planerat in datum och tider för utdelning, och vi finns på plats för att hjälpa er att komma igång och logga in i Transdevs system.Eftersom utrustningen är personlig behöver du hämta den på din stationeringsort. Det betyder att du som tillhör Norrköping hämtar i Norrköping, och du som tillhör Mjölby hämtar i Mjölby.
Nycklar
Till utdelningen så önskar vi att samtliga medarbetare tar med sina nycklar för inventering.
Lokförare: Fordonsnyckel Nivå 1 + O-nyckel och tagg (Trafikverket), Fyrkantsnyckel (2 st, liten + stor)
Kundvärdar: Fordonsnyckel Nivå 1, 2, eller 3, Fyrkantsnyckel, O-nyckelOm du inte har möjlighet att vara på plats under de angivna dagarna, mejla oss på ostgotapendeln@transdev.se senast 18 april, så försöker vi hitta en lösning!
Datum och tider för utdelning:
Mjölby (VR:s lokaler i Stationshuset, Instruktörsrummet)
28 april, 29 april, 2 maj, 5 maj
09:00 – 16:30 (alla dagar)
Norrköping (Transdevs nya lokaler Norra Promenaden 94, bredvid Pressbyrån)
7 maj, 8 maj
09:00 – 16:30 (alla dagar)
Utrustningen gäller för de medarbetare som inte omfattas av övertagligheten och som börjar arbeta från och med 1 juni.
Superusers under trafikstart
Vi trafikstart så har vi ett behov av superusers, framförallt i Mjölby.
Det innebär att du får en fördjupad utbildning i våra digitala verktyg och fungerar som ett stöd till dina kollegor vid frågor eller teknisk hjälp. Om detta låter intressant är du varmt välkommen att höra av dig till ostgotapendeln@transdev.se
Intresseanmälan timanställning - Lokförare
Ni som idag arbetar som timanställda lokförare kan ni visa ert intresse att fortsätta arbeta för Östgötapendeln hos Transdev. Anmäl ditt intresse via denna länk så kontaktar vi dig för vidare information.
Intresseanmälan timanställning - Lokförare
(Intresseanmälan som timanställd kundvärd återkommer vi med då vi måste landa i hur behovet ser ut).Under veckan har vi också varit i kontakt med er som idag arbetar som kamratstödjare för att höra om det finns fortsatt intresse att ha kvar rollen efter verksamhetsövergången. Om du inte är kamratstödjare idag men är nyfiken på att bli det, hör gärna av dig till oss!
Vi önskar er alla en fin helg och som alltid, tveka inte att höra av er vid frågor eller funderingar på ostgotapendeln@transdev.seMed vänliga hälsningar,
Projektledningen för Östgötapendeln -
I måndags samlades alla projektmedlemmarna i vår projektlokal i Mjölby för en workshop. Fokus låg på att diskutera de mest kritiska momenten inför trafikövertagandet, identifiera utmaningar/möjligheter och säkerställa att vi är väl förberedda. Det blev en givande dag med bra diskussioner och konkreta insikter som tar oss ett steg närmare en förhoppningsvis smidig övergång.
Utdelning av utrustning
Nu är det dags att hämta ut er utrustning! Vi har planerat in datum och tider för utdelning, och vi finns på plats för att hjälpa er att komma igång och logga in i Transdevs system.Eftersom utrustningen är personlig behöver du hämta den på din stationeringsort. Det betyder att du som tillhör Norrköping hämtar i Norrköping, och du som tillhör Mjölby hämtar i Mjölby.
Nycklar
Till utdelningen så önskar vi att samtliga medarbetare tar med sina nycklar för inventering.
Lokförare: Fordonsnyckel Nivå 1 + O-nyckel och tagg (Trafikverket), Fyrkantsnyckel (2 st, liten + stor)
Kundvärdar: Fordonsnyckel Nivå 1, 2, eller 3, FyrkantsnyckelOm du inte har möjlighet att vara på plats under de angivna dagarna, mejla oss på ostgotapendeln@transdev.se senast 18 april, så försöker vi hitta en lösning!
Datum och tider för utdelning:
Mjölby (VR:s lokaler i Stationshuset, Instruktörsrummet)
28 april, 29 april, 2 maj, 5 maj
09:00 – 16:30 (alla dagar)
Norrköping (Transdevs nya lokaler Norra Promenaden 94, bredvid Pressbyrån)
7 maj, 8 maj
09:00 – 16:30 (alla dagar)
Utrustningen gäller för de medarbetare som inte omfattas av övertagligheten och som börjar arbeta från och med 1 juni.
Justering av tid för digital utbildning
Vi har justerat tiden för den digitala utbildningen för kundvärdar – från 2 timmar till 3 timmar. Detta för att bättre spegla den tid ni blir friställda från arbetet.Superusers under trafikstart
Vi trafikstart så har vi ett behov av superusers, framförallt i Mjölby.
Det innebär att du får en fördjupad utbildning i våra digitala verktyg och fungerar som ett stöd till dina kollegor vid frågor eller teknisk hjälp. Om detta låter intressant är du varmt välkommen att höra av dig till ostgotapendeln@transdev.se
Utprovning av arbetskläder
På tisdag den 1 april så kommer vi från Transdev tillsammans med Procurator till Boxholm för utrpovning av arbetskläder. Vi är där mellan 16:30-17:30Driftledningen
På tisdag den 1 april välkomnar vi den första gruppen Driftledare till sin första arbetsdag hos Transdev. Vi samlas på projektkontoret i Mjölby, där personlig utrustning delas ut och en introduktion genomförs
Vi önskar er alla en fin helg och som alltid, tveka inte att höra av er vid frågor eller funderingar på ostgotapendeln@transdev.seMed vänliga hälsningar,
Projektledningen för Östgötapendeln -
Hej!
Från och med denna vecka förändrar vi formatet för våra nyhetsbrev. I stället för att leverera uppdateringar varannan vecka kommer vi nu att erbjuda en kortare och mer frekvent uppdatering varje fredag klockan 12. Syftet är att ni snabbt och tydligt ska kunna ta del av vad som är på gång i projektet, både inför kommande vecka och längre fram.
Vi påminner igen att vi sammanställt svaren på de frågor som kom in under våra senaste träffar. Dessa finns publicerade längre ner på den här sidan under rubriken Frågor & Svar. För er som inte hade möjlighet att delta kommer vi även att dela presentationsmaterialet här på extranätet, så att ni enkelt kan ta del av informationen i efterhand. Håll gärna utkik – vi uppdaterar löpande!
Inför kommande vecka kommer delar ur projektgruppen att besöka Mjölby.
Utbildningar
Alla medarbetare som börjar arbeta från och med den 1 juni kommer att få tillgång till Transdevs introduktionsutbildning. Denna skickas ut via e-post och genomförs enligt de instruktioner som följer med. Utöver introduktionen får ni, beroende på roll, även utbildning i våra verktyg och system. Det gäller exempelvis:- Hastus för driftledning och planering
- Hexagon för tågtekniker och arbetsledare
- Säkerhetsutbildning för instruktörer
Kallelser och mer information skickas ut till de medarbetare som berörs. Utbildningarna genomförs under april och maj.
Bild till KI (Kompletterande Intyg) för lokförare
För att vi ska kunna skapa ett kompletterande intyg (KI) behöver vi få in ett porträttfoto från dig som är lokförare.Så här gör du:
- Ta en tydlig porträttbild, rakt framifrån
- Titta direkt in i kameran
- Säkerställ att bilden är skarp
- Använd en ljus eller neutral bakgrund
- Undvik huvudbonader (keps, mössa etc.)
Skicka bilden senast den 16 maj till: ostgotapendeln@transdev.se
Ange ditt namn och ditt VR-anställningsnummer i ämnesraden.
Som alltid, tveka inte att höra av er vid frågor eller funderingar. Vi finns här för er på ostgotapendeln@transdev.seMed vänliga hälsningar,
Projektledningen för Östgötapendeln
-
Hej!
Informationsträffar
Det var roligt att så många kunde besöka oss i Mjölby och Norrköping under informationsträffarna förra veckan! Vi uppskattade möjligheten att berätta mer om vad som händer just nu och att få ta del av era många bra frågor.
Vi har nu sammanställt svaren på frågorna, och de finns publicerade längre ner på denna sida under "Frågor & Svar". För er som inte hade möjlighet att delta kommer vi att dela materialet här på extranätet, så att ni kan ta del av informationen i efterhand.
Utprovning av uniformer och arbetskläder
Denna vecka har vi haft utprovning av uniformer i Mjölby och Norrköping! Många av er har varit förbi oss och provat ut sin uniform. Om du av någon anledning inte kunde komma, vänligen kontakta oss direkt så att vi kan hitta en lösning inför trafikstarten.
Skicka ett mejl till ostgotapendeln@transdev.se.
Utprovning av arbetskläder i Boxholm
Tisdagen den 1 april kommer vi till Boxholmsdepån för utprovning av arbetskläder. Transdev samarbetar med Procurator som leverantör av arbetskläder, och Samhall kommer att ansvara för tvätt av kläderna. Vid utprovningen kommer ni att få prova både kläder och skor.
Driftledning
Vi arbetar just nu med att säkerställa ett bra klimat i det blivande driftledningsrummet samt förbereda för ommålning. Den 9 april får vi tillgång till rummet och kan därefter påbörja förbättringarna. När detta är klart beställer vi möbler och den tekniska utrustning som driftledningen behöver. Planen är att rummet ska vara färdigt och redo att användas i början av maj.
Utbildningar
Alla medarbetare som börjar arbeta från den 1 juni kommer att få tillgång till Transdevs introduktionsutbildning. Denna skickas till er via e-post, och ni genomför den enligt de instruktioner som följer med tilldelningen.
Beroende på er roll får ni även utbildning i våra specifika verktyg och system, exempelvis:- Hastus för driftledning och planering
- Hexagon för tågtekniker och arbetsledare
- Säkerhetsutbildning för instruktörer
För de som berörs av detta kommer kallelser och ytterligare information att skickas ut. Utbildningarna kommer att pågå under april och maj.
Bild till KI (Kompletterande Intyg) för Lokförare
För att vi ska kunna skapa ett KI (Kompletterande Intyg) behöver du som lokförare ta en porträttbild och skicka den till Transdev senast den 16 maj.
Så här gör du:- Bilden ska vara en tydlig porträttbild.
- Fotografera rakt framifrån.
- Titta direkt in i kameran.
- Säkerställ att bilden är skarp och inte suddig.
- Använd en ljus eller neutral bakgrund.
- Bär inga huvudbonader (keps, mössa etc.).
Skicka bilden via e-post till: ostgotapendeln@transdev.se
Ämnesrad: Ange ditt namn och ditt VR-anställningsnummer.
Rekrytering- Tjänsten som Fordonsingenjör är nu tillsatt.
- Rekryteringen av Tågtekniker och Lageransvarig är i slutfasen.
- Vi har beslutat att även rekrytera en Underhållsplanerare till depån, en ny roll i organisationen som vi ser ett stort behov av framåt. Annonsen har legat ute i några veckor, och intervjuer pågår.
Övrigt
Vi genomför just nu kravinsamling för vidareutveckling av Hexagon.
Som alltid, tveka inte att höra av er vid frågor eller funderingar på ostgotapendeln@transdev.seMed vänliga hälsningar,
Projektledningen för Östgötapendeln -
Hej!
Rekryteringsarbetet börjar nu närma sig sitt slut, och vi är väldigt glada över det stora intresset och det höga söktrycket vi haft. Samtliga driftledare är nu anställda, och under nästa vecka börjar vi arbetet med att färdigställa deras individuella utbildningsplaner. Utbildningen kommer att genomföras under april och maj för att säkerställa en stabil och trygg uppstart.
Projektlokalen håller på att utrustas för att vi ska kunna befinna oss mer på plats framöver. Samtidigt pågår arbetet med att beställa utrustning för driftledningen, där vi ser till att allt är redo inför övergången.
Dialogen med VR och Alstom kring utbildningsplaneringen fortsätter, och vi arbetar parallellt med att säkerställa behörigheter till alla nyanställda. Just nu läser vi över data för att skapa ett bra underlag inför utbildningarna och ser till att alla systemintegrationer är på plats. IT är även involverade i förberedelserna för det nya underhållssystemet samt i valet av system för det dagliga underhållet.
Som alltid, tveka inte att höra av er vid frågor eller funderingar på ostgotapendeln@transdev.se
Med vänliga hälsningar,
Projektledningen för Östgötapendeln -
Hej!
Vi inleder veckans nyhetsbrev med en presentation av Joakim Alsén, som nu har tillträtt som affärschef för Östgötapendeln. Joakim har tidigare haft en liknande roll på VR och ser det som en spännande möjlighet att vara med och planera uppdraget från grunden. Det nya avtalet medför flera positiva förändringar, bland annat en egen driftledning, underhållsverksamhet i egen regi i Boxholm och ny lokal i Norrköping. Dessa förbättringar stärker vår lokala närvaro och skapar bättre förutsättningar för samarbete.
Samtidigt står vi inför en utmaning med neddragningen av kundvärdar, en förändring som påverkar organisationen och flera medarbetare. Vi är medvetna om att detta innebär en omställning och arbetar aktivt för att hantera situationen på bästa möjliga sätt. Joakim ser fram emot att fortsätta utveckla och förbättra Östgötapendeln, samtidigt som vi bygger upp en stark organisation för att skapa bästa möjliga förutsättningar inför en framgångsrik avtalsstart.
Just nu ligger fokus på kommande informationsträffar och uniformsutprovning. Vi arbetar för att säkerställa att all information når ut i god tid och att alla medarbetare får det stöd som behövs inför övergången.
OBS! Datumen för informationsträffarna publiceras på denna sida när de är satta.Banarbetsanpassningarna för revision 6, som gäller juni, är nu klara och arbetet med revision 7 ska snart påbörjas. Under juli ser det i nuläget ut att vara endast tio timmar som behöver anpassas, vilket underlättar planeringen. Turkonstruktionen för lokförarna är i full gång, där vi inväntar några sista detaljer innan vi kan färdigställa ett slutgiltigt resultat.
På IT-sidan har vi nu påbörjat arbetet med att säkra upp behörigheterna för samtliga anställda inför utbildningen. Parallellt planeras även utdelningen av den personliga utrustningen. Vi ser över processerna för det dagliga underhållet för att säkerställa att de passar in i det systemval vi landar i. Samtidigt pågår uppbyggnaden av intranätet Mitt Transdev, där en grundstruktur är på plats och vi nu fyller det med innehåll.
HR är i full gång med planeringen av uniformsprovning och fortsätter dialogen kring arbetskläder. Förberedelserna inför utbildningarna pågår för fullt, och under mars månad planerar vi att hålla informationsträffar i både Mjölby och Norrköping. Mer information om detta kommer längre fram.
Vi vill även passa på att informera om att raster upp till och med 60 minuter fortsatt kommer att vara betalda, vilket är i enlighet med kollektivavtalet.
Vi är också glada att meddela att vi nu har avslutat rekryteringen till tjänsten som enhetschef för ombordpersonal. Vi välkomnar Malin Lindström till rollen. Malin arbetar idag som enhetschef på VR och kommer att vara en viktig del av vårt team framåt.
Transdev har nu tecknat avtal för en ny rastlokal för åkande personal i Norrköping. Lokalen är belägen på Norra Promenaden 94, i de tidigare SJ:s lokaler bredvid Pressbyrån. Vi får tillträde i mars och kommer då att genomföra en viss upprustning för att anpassa lokalen efter våra behov. Skyddsombuden och de fackliga representanterna har redan fått ta del av ritningarna och kommer även att få möjlighet att besöka lokalen när vi får tillträde. Vi ser fram emot att skapa en trivsam och funktionell miljö och ser fram emot att välkomna er dit!
Vill du hjälpa till under trafikuppstarten? Under de första dagarna söker vi medarbetare som vill utbildas till superusers i Mitt Transdev och vårt åkandestöd. Som superuser får du en djupare utbildning för att kunna supportera dina kollegor med inloggning, inställningar och navigering i systemet. Om du är intresserad av att vara en del av detta, skicka ett mejl till ostgotapendeln@transdev.se
Som alltid är du välkommen att höra av dig om du har frågor eller funderingar.
Med vänliga hälsningar,
Projektledningen för Östgötapendeln -
Hej!
Vi inleder veckans nyhetsbrev med en presentation av vår nya underhållschef, Marcus Lövgren, som nu klivit in i projektet.
Marcus har tio års erfarenhet inom branschen och började sin resa som tågtekniker på Mantena 2014. Året därpå blev han en del av Alstom där han under åren haft flera olika roller, bland annat som tekniker, underhållsplanerare, depåchef och senast som Project and Site Manager. Nu fortsätter han sin resa hos oss på Transdev, där han under mobiliseringen av Östgötapendeln axlar rollen som delprojektledare för underhållsströmmen. Efter övertagandet kommer Marcus att ha rollen som underhållschef för Boxholmsdepån.
Han bor i Motala tillsammans med sin sambo och två katter och spenderar gärna sin fritid på konserter och evenemang. Han har ett stort intresse för fotboll, gamla mopeder och brygger även sitt eget öl. Vi är väldigt glada att ha Marcus med oss i teamet och ser fram emot det arbete vi har framför oss tillsammans!
Arbetet i projektet rullar vidare och den gångna veckan har präglats av systemuträkningar och justeringar, där vi har arbetat med att åtgärda buggar och finslipa detaljer i olika system. Vi har även gjort några mindre justeringar i kundvärdarnas turer, samtidigt som banarbetsanpassningar varit ett stort fokus. Med tanke på de omfattande banarbeten i sommar har det varit en utmaning att få ihop omloppen, men arbetet går framåt och vi jobbar för att skapa en så smidig lösning som möjligt.
Under veckan har vi också slutfört kartläggningen av utrustningsbehov efter våra besök i Mjölby, Boxholm och den nya lokalen i Norrköping. Just nu ser vi till att vi fångat upp alla behov för de systemanpassningar som behöver göras och samlar in information om de anställda som följer med över för att kunna koppla rätt systembehörigheter till kontona.Vi kan glatt meddela att vårt projektkontor i Mjölby nu är klart! Ni hittar oss från och med nu på Jerikodalsgatan 6, där vi just nu arbetar med att få möblerna på plats.
Den 3 februari inleds inrangeringsförhandlingarna med våra fackliga organisationer där vi kommer att diskutera villkoren enligt de kollektivavtal som finns idag. Samtidigt fortsätter våra möten med fackliga representanter och skyddsorganisationen och framåt kommer flera av dessa möten att hållas på plats i det nya Mjölbykontoret.Den 31 januari stängde rekryteringsannonserna för tjänsterna som tågtekniker, fordonsingenjör, lageransvarig, driftledare och enhetschef. Vi har fått in många bra ansökningar och räknar med att ha samtliga tjänster tillsatta innan slutet av februari.
Arbetet med uniformer och arbetskläder är också i full gång. Inom kort kommer vi, tillsammans med de fackliga representanterna, att se över provkollektionerna. Vi återkommer inom en snar framtid med datum för utprovning och utlämning.
Tack för ert engagemang och tålamod under den här perioden av planering och förändring. Om ni har några frågor eller funderingar, tveka inte att höra av er till oss på ostgotapendeln@transdev.se
Med vänliga hälsningar,
Projektledningen för Östgötapendeln -
Vecka 3
Hej!
Nu är arbetet åter i full gång efter julhelgerna och vi vill dela några uppdateringar om vad som händer i projektet. Det är mycket som sker och vi är mån om att hålla er informerade.
Under veckan har vi haft möte med VR:s skyddsombud, och nästa vecka planerar vi ett samverkansmöte med VR:s fackliga. Förra veckan hade vi även ett möte med Alstoms fackliga och har dessutom träffat Östgötatrafiken för att tillsammans diskutera operativa frågor. Denna dialog och samverkan är en viktig del av vårt arbete för att säkerställa en så smidig övergång som möjligt.
Vi är glada att kunna meddela att vår nya underhållschef Marcus Lövgren nu har anslutit till projektet. Marcus kommer från Alstom och har stor erfarenhet av arbetet i Boxholm, vilket gör honom väl rustad för sin roll. Marcus tar över som delprojektledare för mobiliseringen av underhållsströmmen. Samtidigt har även vår nya affärschef Joakim Alsén börjat hos oss. Joakim tar med sig värdefull erfarenhet från sin tidigare roll som affärschef på VR och kommer att spela en viktig roll i mobiliseringsarbetet. Vi är väldigt glada att ha dem båda med oss!På planeringssidan är arbetet med kundvärdarnas turer färdigt och en grund för schemat är lagt. Just nu pågår parallella arbeten med att färdigställa lokförarnas tjänstepaket och att anpassa scheman efter banarbeten och röda dagar. När dessa steg är klara kommer vi att ha ett fullständigt färdigt resultat.
Vi kommer också att påbörja inrangeringsförhandlingar med våra fackliga organisationer, med första datumet bokat i början av februari. Fram till övertagandet i juni kommer vi att hålla regelbundna möten med både fackliga representanter och skyddsorganisationen. Vi är mycket glada över att denna samverkan har kommit på plats, då det ger oss och våra blivande medarbetare ännu bättre förutsättningar att göra övergången så smidig som möjligt.
Slutligen vill vi slå ett extra slag för våra vakanta tjänster, som ligger ute till och med den 31 januari. Titta gärna igenom dem – och om du inte själv är intresserad, tipsa gärna vänner och bekanta som kan passa för rollerna.
Tack för ert engagemang och tålamod under den här perioden av planering och förändring.
Om ni har några frågor eller funderingar, tveka inte att höra av er till oss på ostgotapendeln@transdev.se
Med vänliga hälsningar,
Projektledningen för Östgötapendeln -
Vi hoppas att ni ser fram emot en välförtjänt paus under jul och nyår, men innan dess vill vi passa på att dela några uppdateringar om vad som händer i projektet.
Förberedelserna inför onboarding av våra nya medarbetare är i full gång. I januari ansluter både vår nya underhållschef Marcus Lövgren och vår affärschef Joakim Alsén till projektet. Vi är otroligt glada över att få välkomna dem och ser fram emot att fortsätta mobiliseringsarbetet tillsammans med deras kompetens och engagemang.
Rekryteringsarbetet har varit i full gång, och vi är glada att kunna meddela att 80 % av alla inbokade intervjuer redan har genomförts. Målet är att hela rekryteringsarbetet ska vara avslutat under januari månad, inklusive rekryteringen av enhetschef, som också pågår just nu. Se till att skicka in din ansökan till respektive roll inom kort så att du inte missar slutdatumet för ansökan.
Ett uppstartsmöte med vår beställare, Östgötatrafiken, har genomförts där vi diskuterade utmaningarna med obsolet material och de problem det kan skapa i driften. Utifrån detta har vi beslutat att starta ett specifikt arbetsforum i början av nästa år. Under våren kommer vi i detta forum att arbeta för att finna lösningar på utmaningarna i de olika delsystemen.
Under de senaste veckorna har nya direktiv från Trafikverket gjort att vi behövt planera om omloppen. Arbetet med kundvärdarnas turer är dock snart i mål, och därefter kommer vi att återuppta turkonstruktionen för lokförarna. Vi arbetar målmedvetet för att skapa smidiga scheman som fungerar både för verksamheten och för er som medarbetare. Nästa stora arbetsområde blir att fokusera på störnings- och redigeringsplaner.
Vi har också planerat in besök på plats i Mjölby och Norrköping den 20 januari samt i Boxholm den 21 januari. Syftet med dessa besök är att göra en besiktning av lokalerna för att kunna planera installationen av ny utrustning inför trafikstarten. Det är ett viktigt steg i vårt förberedelsearbete, och vi ser fram emot att sätta igång på plats.
Vi vill också informera om att nästa veckobrev kommer att utgå efter nyårshelgen. Vi är tillbaka med nya nyheter och uppdateringar den 16 januari.
Tack för ert engagemang och tålamod under den här perioden av planering och förändring. Om ni har några frågor eller funderingar, tveka inte att höra av er på vår mejl ostgotapendeln@transdev.se.
Vi ser fram emot ett spännande 2025!
God Jul och Gott Nytt År!
Med vänliga hälsningar,
Projektledningen för Östgötapendeln -
Vi vill dela med oss av vad som händer just nu i projektet och vilka steg vi tar för att säkerställa en smidig övergång och en stark start för Östgötapendeln. Det är mycket på gång, och vi är glada över att få hålla er uppdaterade!
I vårt arbete med att säkerställa en bra övergång har vi en löpande dialog med både VR och Alstom. Samarbetet syftar till att gemensamt säkra upp processerna och skapa de bästa förutsättningarna för alla medarbetare. Vi har även haft möte med de fackliga representanterna från Boxholmsdepån där vi tillsammans satt upp en fortsatt mötesstruktur som sträcker sig fram till driftstart. Denna dialog är viktig för oss, och vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete.
På planering går arbetet med Hastus framåt. Vi har fått in alla grunder och har smått börjat ta fram de första utkasten på turer. Efter värdefull feedback från er på våra informationsträffar så har vi valt att göra några justeringar på upplägget i planeringen framåt. Vi är tacksamma för era insikter och ser fram emot att fortsätta forma scheman som passar er vardag.
Vi samarbetar också nära med ÖTIC för att säkerställa en effektiv hantering av störningsinformation. Detta arbete är avgörande för att skapa en smidig och transparent kommunikation, både internt och externt. Samtidigt har vi identifierat vilken utrustning som kommer att behövas till arbetsstationerna, och dessa beställningar planeras gå iväg direkt efter årsskiftet.
Rekryteringsarbetet fortsätter med full kraft, och vi genomför just nu intervjuer för flera av våra lediga tjänster. Bland annat söker vi driftledare och enhetschef med stationering i Mjölby samt tågtekniker och lageransvarig med stationering i Boxholm. Vi vill också meddela att ytterligare annonser för tjänster som enhetschef ombordpersonal, fordonsingenjör och tågtekniker kommer att publiceras senast på måndag v 50. Länkar till samtliga annonser hittar ni på vårt extranät, och vi uppmuntrar er att tipsa vänner och bekanta som kan vara intresserade av rollerna.
Ni hittar annonserna här
Samtidigt fortsätter våra positiva dialoger med de fackliga organisationerna hos både VR och Alstom. Förra veckan höll vi också ett möte med skyddsombuden på VR, där vi tillsammans diskuterade viktiga frågor inför den kommande övergången. Dessa samarbeten är avgörande för att säkerställa en smidig och trygg process för alla inblandade.
Vi arbetar även med att sammanställa IT-utrustningsbehovet och planerar platsbesök i både Mjölby och Boxholm efter jul och nyår. Detta är ett viktigt steg för att säkerställa att allt är på plats och redo inför driftstart.
En stor milstolpe som vi är stolta över är att Transdev Sverige nu är ECM-certifierade för alla fyra funktioner. Det innebär att vi är fullt certifierade att utföra underhåll på järnvägsfordon. Under året har vi arbetat nära externa revisorer för att säkerställa att vi uppfyller alla krav, och vi är glada att kunna meddela att vårt certifikat nu är på plats.
Vi hoppas att denna uppdatering ger en tydlig bild av hur projektet fortskrider och hur vi arbetar för att skapa de bästa förutsättningarna för en framgångsrik framtid tillsammans. Om ni har några frågor eller funderingar, tveka inte att höra av er till oss på ostgotapendeln@transdev.se
Tack för ert engagemang och er vilja att vara en del av denna spännande resa.Med vänliga hälsningar,
Projektledningen för Östgötapendeln -
Vi är glada att få dela med oss av vad som händer just nu i projektet för etableringen av Östgötapendeln. Som ni vet är det mycket som pågår, och vi vill hålla er uppdaterade kring de olika delarna som formar vår gemensamma framtid.
Reflektioner kring informationsträffarna
Vi vill börja med att tacka alla er som tog er tid att träffa oss under våra informationsdagar. Det var en glädje att få möjlighet att möta er och höra era tankar och idéer. Under de två dagarna hade vi förmånen att träffa cirka 30 av er, både lokförare och kundvärdar, och vi tar med oss många värdefulla insikter från våra samtal. För er som inte hade möjlighet att delta den här gången, vill vi redan nu meddela att vi planerar fler informationsträffar efter årsskiftet. Dessa träffar kommer att hållas både i Mjölby och Norrköping för att så många som möjligt ska kunna delta.
Gällande den redan kända neddragningen av kundvärdstimmar i det nya avtalet; Vi håller för närvarande på och räknar på behovet efter beställning, men vi kan idag se att det rör sig någonstans mellan 15 och 20 heltidstjänster. Samtidigt har vi fått frågor om möjligheten till timanställningar för både kundvärdar och lokförare. Vi är medvetna om vikten av att ha en flexibel personalstyrka och ställer oss därför positiva till att ha en del timanställda. Det är dock svårt att exakt förutse behovet i dagsläget, men vi arbetar för att hitta en lösning som fungerar både för verksamheten och för er.
Driftledningen kommer att ha sin bas i Mjölby, och det dagliga underhållet av tågen kommer att bedrivas av Sodexo från det att Transdev tar över verksamheten. Vi kommer också inom kort att publicera organisationen som vi presenterat på informationsträffarna här på extranätet. Där kan ni få en tydligare bild av hur vi bygger upp verksamheten och hur allt hänger ihop.
För vår ombordpersonal kommer vi att introducera två nya digitala system, Mitt Transdev och 1409 Pro. Dessa system används redan inom andra delar av vår verksamhet och är framtagna för att stötta er i ert dagliga arbete. Inför driftstart kommer vi att genomföra utbildningar i systemen för att säkerställa att alla känner sig trygga och bekväma med det nya arbetssättet.
När det gäller kundvärdar kommer vi också att införa ett nytt och mer flexibelt arbetssätt som redan används framgångsrikt inom Öresundståg. Det innebär att ni under er arbetsdag har möjlighet att checka in och ut på olika tåg och plattformar, vilket skapar en större variation i arbetet och en flexibilitet som vi tror kommer att uppskattas.
Avslutningsvis vill vi nämna att vi naturligtvis ämnar följa kollektivavtalet som vi tecknar vid inrangeringsförhandlingarna. Vi vill dock informera om att betalda raster, som VR erbjudit som en lokal förmån, inte är något som Transdev erbjuder i dagsläget. Detta innebär att raster framöver kommer att vara obetalda, detta då vi ämnar följa kollektivavtalet.Jennie Härstedt (HR) och Oscar Gauffin (Projektledare) presenterar Driftledning
Vi arbetar just nu med att ta fram rutiner och processer för driftledningen, med fokus på att skapa en smidig och effektiv vardag för alla involverade. En nära dialog förs med Östgötatrafiken för att säkerställa att samarbetet och kommunikationen med ÖTIC fungerar så bra som möjligt.
Vi har dessutom lagt ut en annons där vi söker personer som vill vara med och driftleda Sveriges bästa trafik. Att vara lokförare är meriterande vid ansökan, men inte ett krav. Om du brinner för rollen som driftledare, oavsett bakgrund, är du varmt välkommen att skicka in din ansökan senast den 8 december.Du kan ansöka här
Planering – En hälsning från Sara.
Hej på er! Jag heter Sara Pudic och är ansvarig för planeringen i etableringen av Östgötapendeln. Efter projektstarten kommer jag att gå in som trafikplanerare och ser fram emot att lära känna er alla som jag inte redan hunnit träffa. Som vi skojade om i veckan – mig blir ni inte av med.
Vilka härliga dagar vi hade i Mjölby! Det var superkul att träffas och få prata med er alla. Jag har tagit med mig många bra tankar för turkonstruktionen för både lokförare och kundvärdar, men framför allt en känsla för vilka ni är som personer och hur ni fungerar tillsammans. Den känslan är viktig att ha med sig när vi bygger strukturer som ska passa er vardag.
Om vi pratar om vad som hänt rent praktiskt i veckan så är det kanske inte så spännande på ytan – mycket tid har gått åt till att bygga grunderna i Hastus. Jag har förberett graferna för turer för att minska manuellt arbete framåt, och mycket av det jag gör nu är att lägga grunden för ett färdigt tjänstepaket. Det blir Hastus, Hastus och mer Hastus framöver, men allt för att skapa något som underlättar för er i framtiden.Inköp
Vi har fått leverans av tre laptops med Windows XP som ska användas som service-PC inom underhållet i Boxholm. Att få tag på IT-utrustning av den här åldern har varit en utmaning, men nu är den milstolpen nådd. Även små steg som detta är en del av det större pusslet som vi bygger tillsammans.HR
Vi har nu presenterat organisationen för de fackliga organisationerna och visat upp den under våra informationsmöten. Det är också roligt att meddela att fler annonser för nya roller snart kommer att läggas ut, utöver den som redan finns för driftledare. Håll utkik – vi ser fram emot att få fler fantastiska kollegor ombord!Vi hoppas att denna uppdatering ger en tydligare bild av vad som händer just nu i projektet och hur vi arbetar för att skapa en smidig övergång för alla. Har du frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av dig till oss på ostgotapendeln@transdev.se
Med vänliga hälsningar,
Projektledningen för Östgötapendeln -
Välkommen till Informationsdagar på Mjölby Stadshotell
Vi är mycket glada över att kunna dela nyheter med er alla om nästa steg i vår samverkan och övergång till Transdev som operatör för Östgötapendeln. Under gårdagen hade vi förmånen att besöka Boxholmsdepån för att träffa er som arbetar där. Det blev ett givande möte och vi hoppas på att snart fortsätta dialogen med alla medarbetare i verksamheten.
För att skapa en trygg och öppen övergång för alla, har vi nu bokat in informationsdagar som kommer att äga rum den 20 och 21 november på Mjölby Stadshotell. Vi har planerat för informationsdragningar både förmiddagar och eftermiddagar, med ambitionen att så många som möjligt har möjligheten att delta. Där kommer vi beskriva planen framåt och ha möjlighet att ta emot och svara på era frågor och funderingar. Exakta tider för presentationerna återkommer vi med inom kort.
Utöver informationspass under förmiddagar och eftermiddagar kommer vi att finnas tillgängliga på plats under hela dagarna, mellan kl. 08.00 - 21.00 på onsdagen och 08.00 - 20:00 på torsdagen, för att kunna träffa er i en mer avslappnad miljö. Vi kommer bjuda på kaffe och tilltugg under hela tiden vi finns på plats.
Vi hoppas att dessa informationsdagar ska ge er en chans att få en tydligare bild av Transdev och vår ambition tillsammans med er i Östgötapendeln.
Som en del i vår ambition att hålla er uppdaterade, påminner vi också om att vi startar regelbundna veckobrev här på extranätet, där vi delar med oss av de senaste nyheterna och uppdateringarna från projektet. Vårt mål är att ni alltid ska känna er informerade och delaktiga i den resa vi nu går in i tillsammans. Det senaste nyhetsbrevet kommer alltid att finnas här på startsidan, och tidigare nyhetsbrev samlas på en egen sida som du når genom att klicka på bilden nedan.
Om ni har några frågor inför informationsdagarna, tveka inte att kontakta oss på ostgotapendeln@transdev.se. Vi ser fram emot att få träffa er alla.
Tack för erat engagemang – vi ses snart i Mjölby!Med vänliga hälsningar,
Projektledningen -
Vi är otroligt glada över att få ta över ansvaret för Östgötapendeln och ser fram emot att bygga vidare på det fantastiska arbete som redan gjorts. Vårt mål är att säkerställa en smidig övergång och en positiv utveckling framåt för både våra medarbetare och resenärer. Vi hoppas att så många som möjligt av er som idag arbetar på Östgötapendeln vill fortsätta er resa hos oss på Transdev, där vi tillsammans kan skapa en ännu starkare verksamhet.
För att säkerställa att allas röster blir hörda och att vi skapar de bästa förutsättningarna för en trygg övergång, har vi som ambition att etablera ett samverkansforum tillsammans med representanter från de fackliga organisationerna. Vi hade vårt första möte med fackliga representanter från SEKO och ST förra veckan och vill fortsätta den goda dialogen framåt. Vi ser detta samarbete som otroligt viktigt för att fånga upp både frågor och idéer som bidrar till att forma framtidens Östgötapendel.
För att skapa en bra start och öppen dialog med er medarbetare, arbetar vi just nu på att organisera en informationsträff som är planerad att äga rum i slutet av november eller början av december. Under denna träff kommer vi att kunna presentera mer om våra planer, lyssna till era frågor och tankar och ge en översikt över vad ni kan förvänta er den närmaste tiden. Vi återkommer inom kort med exakta detaljer om tid och plats för träffen.
Vi kommer dessutom att publicera veckobrev här på extranätet med start nästa vecka. Det kommer publiceras fredagar ca 13:00 varannan vecka. Dessa innehåller de senaste uppdateringarna kring de processer som pågår i projektet, förändringar som kan påverka verksamheten och aktuell information som berör er medarbetare. Målet är att ni alltid ska vara välinformerade och känna er delaktiga i vad som händer i projektet.
Vi vill också betona att vi finns här för att svara på era frågor och ta emot era synpunkter. Om ni har några funderingar, tveka inte att höra av er till oss på ostgotapendeln@transdev.se
Vi vill att ni ska känna er trygga och stöttade under hela övergångsprocessen och vi ser fram emot att tillsammans bygga vidare på en framgångsrik framtid för Östgötapendeln.
Vi är oerhört glada att få chansen att arbeta med er och att skapa en hållbar, effektiv och trivsam arbetsplats där alla kan känna sig delaktiga samt engagerade i vår gemensamma framtid.
Tack för ert engagemang och förtroende – vi ser fram emot att träffa er snart och påbörja denna resa tillsammans.
Med vänliga hälsningar,
Oscar Gauffin
-
Hej alla medarbetare på Östgötapendeln & Underhållet i Boxholmsdepån
Det har nu snart gått 10 månader sedan det blev klart att Transdev tar över driften av Östgötapendeln inklusive dess underhåll. Även om det kanske inte nått ända vägen fram till er så har mycket hänt under den tiden fram tills idag.
Vi arbetar intensivt i alla respektive delströmmar, och ämnar dela med oss av mer aktiviteter i respektive delprojekt framgent. Just nu arbetar vi framförallt med.
- Processer och arbetssätt tex hantering gällande hittegods och driftledningen
- Större lokal i Norrköping än den som finns idag, vi har funnit en i samma hus
- Tittar efter projektlokal i Mjölby till januari där vi kommer ger alla er medarbetare möjlighet att droppa in för att träffa oss och ställa frågor
- Utbildningsplaner, tex för vårt verktyg Mitt Transdev samt vår ”Onboarding”-utbildning till Transdev
- Vi köper in reservdelar till fordonen och specialverktyg
- Vi håller på att ta fram ett nytt underhållsystem för fordonen
Vi förstår att det finns funderingar gällande den minskade beställningen av kundvärdar som kommunicerats. Både i hur det påverkar arbetssättet samt huruvida detta kommer leda till eventuell övertalighet inom nuvarande personalgrupp. I vår delprojekt planering så arbetar vi för fullt med analysen för att tydligt kunna utkristallisera behovet av kundvärdar framgent. I vårt delprojekt HR & Utbildning så har vi ett första möte bokat med de fackliga parterna i slutet av oktober för att påbörja samverkansarbetet. Ett första möte med skyddsombuden är också inplanerat under hösten.
Vi ämnar även att uppdatera vårt extranät mer frekvent, detta genom veckobrev samt uppdatering av ”Frågor och svar” nedan. Har ni frågor som inte besvaras genom vår ”Frågor och Svar” så vänligen mejla oss på ostgotapendeln@transdev.se Frågor som vi ser som relevanta för fler medarbetare som kommer in via mejl lägger vi även upp på hemsidan, men vi svarar alla!
Gällande den lokala driftledning som Transdev ämnar ha för Östgötapendeln så kommer rekryteringen av denna att börjas under hösten. Vi ämnar informera på extranätet när dessa tjänster publiceras för alla som är intresserade att söka.
Vi har planer på att, innan årsskiftet, besöka er igen för att ytterligare lära känna verksamheten samt kunna besvara eventuella frågor och funderingar. Mer information om tid och plats för detta ber vi att få återkomma kring.
Med vänliga hälsningar,
Maria Olander
Projektledare Östgötapendeln
-
Välkomna till vårt första månadsbrev om vår spännande resa på Östgötapendeln.
Vi på Transdev arbetar intensivt för att förbereda oss inför trafikstarten, och i nära samarbete med VR, Alstom och fackförbunden gör vi vårt yttersta för att skapa en smidig övergång för oss alla. Tillsammans strävar vi efter att göra överlämningen så bra som möjligt för alla våra anställda.
Östgötapendeln är vårt främsta fokus, men vi håller nära kontakt med Mälartåg för att identifiera förbättringar som kan hjälpa oss i projektet. Genom att dra nytta av Mälartågs bästa lösningar strävar vi efter att skapa en ännu bättre framtid för Östgötapendeln.
Till hösten kommer vi att intensifiera vårt arbete med projektet, och vårt team kommer att få ännu fler projektmedlemmar som ansluter sig till oss. Detta kommer att ytterligare stärka projektets arbete att möjliggöra en framgångsrik övergång och uppstart.
Vårt nästa nyhetsbrev kommer att skickas ut veckan innan midsommar. Vi ser fram emot en härlig och varm sommar och önskar er alla en riktigt trevlig semester!
PS. Ju närmre vi kommer trafikstarten, desto mer detaljerad information kommer vi att kunna dela med er i våra brev.
-
Hej på er!
Projektet pågår för fullt och just nu är det mycket fokus på frågor kring underhåll tillsammans med Nordwestbahn. Efter sommaren kommer vi att ta in fler resurser i projektet, med fokus på bla. Trafikledningen.
Rekrytering av trafikledare kommer att påbörjas under hösten, från september är ni mer än välkomna med intresseanmälan. Ni som redan har visat intresse är inte bortglömda.
Vi har också fått många frågor gällande jobbmöjligheter på Mälartåg. Främst för tågvärdar och vi vill nu informera er kring nuläget. Vi har precis tagit över personal från Mälartåg och just nu finns det inte många tjänster att erbjuda. Med det sagt så samverkar vi med VR som kommer att hjälpa till med information när det sker en sommarrekrytering under våren 2025, och i den rekryteringen ser vi att ni på Östgötapendeln har första tjing på alla kund- och tågvärdstjänster som kommer att lysas ut.
Vi förstår att det finns en viss frustration över att vi inte kan komma med fler detaljer i dagsläget, men eftersom trafikstart sker den 1 juni 2025 är det fortfarande långt bort. Vi jobbar med detaljerna under framför allt hösten och när information finns att delge så kommer vi ge er den här och på annat sätt. Vi kommer även att gå ut med information kring utbildningar.
Tills vidare önskar vi er alla en fantastisk sommar och en underbar semester!
Med vänliga hälsningar,
Maria Olander