Välkommen till Transdev
Här samlar vi information inför övergången i december
Säkerhetsprövningar i gång
30 oktober 2024
Hej,
Det har kommit en del frågor om säkerhetsprövningarna och vi försöker svara på allt som går att svara på. Vi finns på plats i Gredby de flesta dagarna i veckan, vi har frågelådan fraga@transdev.se och vi har frågor och svar som vi uppdaterar löpande längre ned på den här sidan.
I veckobrevet har vi också tydliggjort vissa delar som kanske inte var glasklara i förra veckans brev. Säkerhetsprövningarna kommer att pågå fram till övergången - och kanske längre än så.
Om du har fått ett mejl från Mälardalstrafik om säkerhetsprövningen - glöm inte att gå in och boka en tid som passar dig via länken i mejlet.
Nu har vi också satt datum för utdelning av nya mobiltelefoner. Vissa funktioner kommer även få bärbara datorer och tablets (läsplattor). Lite mer information finns längre ned på sidan.
Ha en kuslig (eller busig) Halloween och en fridfull Allhelgonahelg!
Sheron Fernando, affärschef uppdrag Mälartåg
Utdelning av mobiltelefoner
Transdev kommer till Gredby och Tillberg i vecka 46, 47 och även 48 om det behövs för att dela ut mobiltelefoner till samtliga medarbetare. IT finns på plats och hjälper till med inloggning och annat praktiskt för att komma igång med telefonen. Tågtekniker med flera får en Samsung Galaxy XCover6 Pro, medan medarbetare inom administrationen får en Samsung Galaxy A35.
Utdelningen i Gredby:
Vecka 46: onsdag-torsdag 13–14 november, kl. 06.00-14.00
Vecka 47: onsdag-torsdag 20–21 november, kl. 06.00-14.00
Utdelning vecka 48 och i Tillberga efter behov.
Bilden visar Samsung Galaxy XCover6 Pro. Källa: Samsung.com/se
Ny underhållschef i december
Vi välkomnar Lars-Åke Dahlström som börjar som underhållschef inom uppdrag Mälartåg i december. Lars-Åke kommer närmast från Trafikförvaltningen i Stockholm där han jobbar på avdelningen för investeringsprojekt och är projektchef för tunnelbanans röda och blå linje och leveransen av nya C30-tåg och nya arbetsfordon. Lars-Åke, som till vardags kallas Lådan, har 39 års erfarenhet från tågunderhåll och har hunnit med uppdrag inom SJ, Euromaint, Tåg i Bergslagen, X-trafik och Bergenbanan i Norge.
- Jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka till en roll i operativ verksamhet, där resultatet av underhållsarbetet är mer direkt och märkbart varje dag, säger Lådan.
En lite längre intervju med Lådan finns i veckobrevet som skickats via e-post.
Vad betyder verksamhetsövergång?
Flera av er som i dag jobbar på MTR Tech har ju tidigare varit med om en verksamhetsövergång och vet att det inte brukar innebära några större överraskningar.
Vi förhåller oss till LAS 6b § - och vi VILL också förhålla oss till LAS 6b § - vilket innebär att en anställning hos den tidigare arbetsgivaren automatiskt flyttas över till den nya arbetsgivaren med oförändrade villkor.
Du kommer alltså automatiskt komma över till Transdev om du inte aktivt säger nej tack till en anställning hos Transdev. Skulle det vara aktuellt behöver detta ske under vecka 40.
Rekrytering
Alla medarbetare på MTR Tech i Gredby/Tillberga kommer automatiskt flyttas över till Transdev den 8 december. Det finns dock vissa funktioner som inte enbart är kopplade till fordonsunderhållet för Mälartåg och det finns en del konsulter i verksamheten, och dessa personer omfattas inte automatiskt av övergången. Därför annonserar vi ut vissa roller. Vi välkomnar förstås de personer som jobbar i dessa funktioner att söka rollerna hos oss!
Vi kommer även att rekrytera till en och annan ny roll inför driftstarten. Du kommer att se alla utannonserade roller här.
Frågor & svar
Här hittar du frågor och svar som vi hoppas du kan ha nytta av. Har Vi fyller på med frågor och svar efter hand. Hittar du inte svaret på just din fråga? Mejla fraga@transdev.se.
Säkerhetsprövning
-
Alla som driver en verksamhet som kan vara av betydelse för Sveriges säkerhet ska göra en säkerhetsskyddsanalys för att avgöra om verksamheten omfattas av säkerhetsskyddslagen. Detta är ett lagkrav.
Mot bakgrund av det försämrade säkerhetsläget i omvärlden antog riksdagen en ny säkerhetsskyddslag 2018 och som trädde i kraft 2019. Lagens övergripande syfte är att skydda verksamheter som på ett eller annat sätt är av betydelse för Sveriges säkerhet från spioneri, sabotage, terrorhot och andra brott.
Det är verksamhetsutövaren, i det här fallet Mälardalstrafik, som ska göra en säkerhetsskyddsanalys och komma fram till om den verksamhet man bedriver omfattas av säkerhetsskyddslagen och därför behöver vidta säkerhetsåtgärder inom områdena fysisk säkerhet, informationssäkerhet och personalsäkerhet i form säkerhetsprövning av personalen.
-
De medarbetare i Gredby som jobbar med sådant som bedömts säkerhetskänsligt behöver säkerhetsprövas. Alla som ska säkerhetsprövas kommer att få information om detta.
-
Säkerhetsprövningen består av en bakgrundskontroll, informationsinsamling i form av exempelvis betyg, intyg och referenser samt en särskild säkerhetsprövningsintervju.
Intervjun är en viktig del av säkerhetsprövningen. Den tar ca 1,5 till 2 timmar och genomförs med en säkerhetshandläggare från Mälardalstrafik. Exempel på områden som kan diskuteras vid intervjun är:
- Utlandsvistelser och eventuell utlandstjänstgöring
- Tidigare anställningar
- Om du är utländsk medborgare eller har dubbelt medborgarskap kommer en del frågor ställas om din bakgrund
- Umgänge
- Ekonomi
- Spelberoende och missbruksproblematik
- Kriminalitet
- Personliga egenskaper
Syftet med frågorna är att intervjuaren och verksamheten ska kunna klarlägga och bedöma frågor om lojalitet, pålitlighet och sårbarhet på ett korrekt sätt.
-
Nej, om verksamhetsutövaren (=Mälardalstrafik) bedömt att din befattning eller dina arbetsuppgifter omfattas så behöver du säkerhetsprövas.
-
Ja, det utgår ersättning på 1 155 kronor för förberedelser, restid och genomförande av intervjun. Ersättningen utbetalas på lönen den 23 december.
-
Ja, eftersom det rör sig om en verksamhetsövergång och man redan är anställd. Vid nyrekryteringar eller vid byte av tjänst där man ska säkerhetsprövas gäller i regel att man inte ska ta del av den säkerhetskänsliga verksamheten innan säkerhetsprövningen är godkänd.
-
Att personen kan antas vara lojal med de intressen som ska skyddas och i övrigt är pålitlig ur säkerhetssynpunkt.
-
Genom säkerhetsprövningen utreds omständigheter som skulle kunna göra att personen kan hamna i en utsatt situation och blir mottaglig/sårbar för yttre påtryckningar.
-
Det är Mälardalstrafik som fattar beslutet.
-
Det görs en samlad bedömning. Det är alltså en helhetsbedömning av den information som kommit in från bakgrundkontroll och intervju som ligger till grund för beslut om man godkänns eller inte i säkerhetsprövningen för den aktuella befattningen.
-
En dom eller en skuld hos Kronofogden behöver inte vara skäl till att du inte godkänns i säkerhetsprövningen. Om något framkommer så utreds det i varje enskilt fall för att se om det är något som kan ha betydelse ur ett säkerhetsperspektiv utifrån parametrarna lojalitet, sårbarhet och pålitlighet. En enskild förseelse (ett ”enstaka ej allvarligt brott”) betyder inte per automatik att du får avslag (inte godkänns).
Det absolut viktigaste är att du är öppen och ärlig i säkerhetsprövningen och svarar på alla frågor som ställs.
-
Normal återkopplingstid är cirka 14 arbetsdagar, dvs. ca 3 veckor. Men det kan ta längre tid, så bli inte orolig om det drar ut lite på tiden. Har du frågor om genomförd säkerhetsprövning kan du kontakta Transdevs säkerhetsspecialist via mejl viktoria.thelin@transdev.se
-
Om du godkänns kommer du att få informationen från Viktoria Thelin, säkerhetsspecialist på Transdev Sverige. Om du inte skulle vara godkänd kommer HR att kontakta dig.
-
Genom att det är en verksamhetsövergång så kommer du ändå bli anställd i Transdev. Säkerhetsprövningar för en hel depå är nytt för Transdev och vi kommer tillsammans behöva arbeta fram rutiner för hur detta kommer att hanteras men följande gäller idag:
* Omplacering till annan tjänst (som ej kräver säkerhetsprövning)
* Individuella lösningar
-
Nej, ingen kommer att bli uppsagd. Vi kommer att titta på en individuell lösning för just den det berör.
-
Har du frågor inför din säkerhetsprövning, kontakta claudia.campese@transdev.se (HR) eller carl-fredrik.bernmar@transdev.se (asset management) på Transdev. Det går också bra att ställa frågor till säkerhetskonsulten efter att du fått mejlet från Mälardalstrafik eller under intervjun.
Anställning och system
-
Ja, ni kommer fortsatt ha tillgång till Rikskortet (Edenred). Transdev lägger in alla i Edenred och Edenred skickar ett e-postmeddelande till dem som inte redan har kortet med uppgifter om hur man går tillväga. Det vill säga, har du redan kortet så får du inget mejl.
När vi lägger in er hos Transdev följer inte tidigare preferenser med, utan du behöver själv gå in i appen och bocka i vilka 11 månader du i så fall vill ha laddning. På Transdev kan man ladda max 11 av 12 månader per år. Du kan bocka i alla 11 månader vid ett och samma tillfälle och valet ligger kvar tills du själv gör en ändring. Om du inte vill ha någon laddning och alltså inte vill använda Edenred-kortet, behöver du inte göra någonting.
Kortet laddas den 10:e varje månad, det vill säga 10 januari, 10 februari och så vidare. Transdev tar över hanteringen från januari 2025 och den första laddningen kan ske 10 januari . För att få laddning i januari måste du bocka i rutan senast den 31 december.
Man kan alltså ladda på kortet max 11 månader på ett år med ett belopp om 1 936 kronor. Du som anställd betalar själv för detta med ett nettolöneavdrag på 1 161 kronor och för resterande del om 775 kronor förmånsbeskattas du som medarbetare.
-
Vid en övergång av verksamhet flyttas din anställning över till ny arbetsgivare per automatik om du inte aktivt valt att motsätta dig detta. Detta gäller för alla anställda som är anställda vid dagen för övergången 16/6. Din anställning går då över med oförändrade villkor, exempelvis vad gäller lön och arbetstidsregler. Du får tillgodoräkna dig din anställningstid från MTR hos din nya arbetsgivare Transdev.
-
Vi samarbetar med Avonova när det gäller företagshälsovård. Vi har 3000 kronor/år i friskvårdsbidrag, vilket innebär 250 kr/mån. Vi har rabatterade erbjudanden hos Fitness 24/7 (årskort 2995 kr) och SATS (rabatt 14 %).
-
Transdev skickar ut sin lönespec genom Kivra.
-
Vi har lång erfarenhet från tågbranschen. Redan 2007 startade vi fjärrtågstrafik helt i egen regi. Idag går den verksamheten under namnet Snälltåget och kör hela året mellan Malmö och Stockholm och säsongsvis även till Jämtlandsfjällen och till Berlin.
Ett annat exempel är Transdev Upptåget som vi köpte från DSB 2017 och drev fram till 2022, då Upptåget blev en del av Mälartåg.
Sedan november 2022 ansvarar vi för tredje gången för driften av Öresundstågen. Vi driver även Roslagsbanan i Stockholm sedan våren 2021 och första halvåret 2025 tar vi även över driften av Östgötapendeln.
Tågdrift är ett prioriterat affärsområde inom Transdev.
-
Ni kommer med största sannolikhet att göra på samma sätt som idag.
-
Ja, Ford blir kvar under en period. Det finns en plan att byta till nytt system (FFS) under slutet av 2025.
-
Nej, hjulvärden ska läggas in i Hexagon EAM som uppdaterar Ford.
-
Vi får alla uppgifter om behörigheter från MTR och säkerställer att vi överför dem till Transdevs system, SÅPA, på individnivå.
-
Ja, ni kommer att få nya arbetskläder och vi fortsätter inledningsvis med samma leverantör som tidigare (CWS).
-
Ja, slutlönen kommer från MTR, troligen i januari. I december får ni en lön från MTR för perioden 1-7 december och en lön från Transdev för perioden 8-31 december.
-
Ja, anställningsvillkor som lön och intjänade/sparade semesterdagar, anställningstid och beviljade ledigheter följer med vid övergången.
-
Personliga filer
Det vi kommit överens om med MTR-IT och internt i projektet när det gäller personliga filer är följande:
• Behov av att flytta Teams-ytor inkl. chatthistorik, maillådor, egna OneDrive, arbetsfiler, etc. ska adresseras till @Erik Hellgren och @Anna Lundgren2
• MTR-IT kontaktar Transdev-IT när det blir aktuellt med överföring av personliga filer
• Frågan om möjlighet att vidarebefordra mail och/eller sätta ett autosvar ställs till @Anna Wigren
Konton, behörigheter och ny utrustning
Konton kommer att skapas och behörigheter läggas upp i respektive system så snart som vi fått nettolistan (~9 oktober) på personal.
Nya datorer och mobiltelefoner kommer att beställas. Återkommer med information om när den nya utrustningen kommer att delas ut.
-
Ja, det finns en plan. Vi är dock övertygade om att systembyte till Hexagon kommer att gå bra, med fokus på fas 1, driftkritiska funktioner till 8/12 och sedan fas 2, förbättringar av systemet som sker successivt efter implementation.
-
Nej vi kommer inte skriva nya anställningsavtal eftersom ert avtal går över till Transdev oförändrat. Ni kommer få en bekräftelse på att er anställning gått över från MTR till Transdev senast en månad efter övergången.
-
Ja, den informationen går över från MTR till Transdev. Beviljade ledigheter såsom föräldraledighet, tjänstledighet och semester följer med.
-
Ja, Transdev erbjuder en frivillig gruppförsäkring, Euro Accident, via Max Matthiessen, vilken motsvarar den frivilliga gruppförsäkring ni har haft möjlighet att teckna via MTR. Om du vill ha försäkringen via Transdev (och inte redan har en motsvarande gruppförsäkring till exempel via ditt fack) kan det vara bra att ansluta sig direkt efter övergången. Då har du möjlighet att få försäkringen gratis de första tre månaderna och du slipper även att göra en ny hälsodeklaration. Efter gratisperiodens slut efter tre månader dras månadsavgiften från din nettolön. Avgiften varierar efter ålder och vilka delar av försäkringen du vill ta del av. Detta är alltså en frivillig försäkring som arbetsgivaren erbjuder, men som du hanterar på egen hand.
Du kommer att hitta all information så snart du får tillgång till intranätet i Mitt Transdev.
Utbildning och ersättning
-
Samtliga medarbetare, men omfattningen är lite olika beroende på vilken befattning man har. Utbildningen sker på plats i Gredby.
-
Utbildningarna i det nya underhållssystemet (Hexagon) genomförs på plats i Gredby. Utbildningarna kommer att schemaläggas både på och utanför arbetstid. I de fall utbildningen sker utanför arbetstid utgår övertidsersättning enligt avtal.
-
Vi har skickat ut information och länkar till två digitala utbildningar som samtliga medarbetare behöver genomföra senast den 24 november. Informationen är skickad till din MTR-mejl.
1. Introduktion, beräknad tidsåtgång 2 timmar.
Innehåll:
- Om Transdev
- Kontoanmälan för löneutbetalning
- Verktyg såsom Mitt Transdev, signa in/ut, schema, händelserapportering
- Säkerhetsföreskrifter
2. Säkerhetsskydd, beräknad tidsåtgång 1 timme.
Innehåll:
- Personalsäkerhet
- Informationssäkerhet
- Fysisk säkerhet
-
Utbildningar genomförs utanför arbetstid och för den tid ni lägger ned kompenseras du med komptid i timbanken efter övergången den 8 december. Komptiden motsvarar utbildningens längd och du MÅSTE ha genomfört och fått godkänt på utbildningen senast 24 november för att få komptiden.
-
Ja, om din roll är som arbetsledare, produktionschef, förvaltningschef eller operativ planerare behöver du även genomgå en digital utbildning om Schema, behörigheter och händelserapportering. Denna utbildning behöver också ske före 24 november. Beräknad tidsåtgång är 2 timmar.
Innehåll:
- HASTUS – Planeringsverktyg
- Compass – Händelserapportering
- SÅPA – Behörighetsstyrning
Vill du kolla presentationen från infoträffarna?
Var det något du missade eller vill kolla en gång till? Då kan du på drygt 4 minuter se presentationen från informationsträffarna här nedan.
Tidslinje september-december 2024
Informationsträffar
I slutet av september håller vi informationsträffar för att presentera Transdev, övergången och svara på medarbetarnas frågor. Schema finns på den här sidan.
Deadline för att tacka nej
Vi förhåller oss till LAS 6b §, vilket innebär att en anställning hos den tidigare arbetsgivaren automatiskt flyttas över till den nya arbetsgivaren med oförändrade villkor - om man inte aktivt tackar nej. MTR skickar ut information om detta i september och svar behövs i början av oktober.
Utbildning och utrustning
Under perioden genomförs digitala utbildningar och introduktioner till Transdevs rutiner och system, säkerhetsprövningar inleds och vi kommer även att lämna ut utrustning i form av mobiltelefoner och datorer.
Fordonsunderhållet går över i Transdevs regi
8 december är dagen då Transdev blir din nya arbetsgivare. Då är alla anställningar överflyttade, ni är utbildade i våra system och är redo att fortsätta göra det fantastiska jobb ni gör idag!
Transdevs värderingar - H.A.N.S
-
Handling
Vi tar initiativ, är proaktiva och agerar professionellt. Vi arbetar målinriktat och effektivt. Vi tar sakliga och genomtänkta beslut. Vi är positiva, ser möjligheter och vill vinna. -
Ansvar
Vi bryr oss om våra kunder, miljön och varandra. Vi tar ansvar och håller vad vi lovar. Vi visar respekt och tolerans. Vi lyssnar, reflekterar och engagerar oss. Vi är tydliga och uppriktiga. -
Nytänkande
Vi är nyfikna, öppna och lyhörda för nya idéer. Vi utmanar oss själva och tänker nytt i stort och smått. Vi lär oss, är konstruktiva och förbättrar hela tiden vårt sätt att arbeta och möta omvärlden. Vi planerar för framtiden och driver utvecklingen. -
Samspel
Vi är delaktiga och samarbetar utifrån kundens behov. Vi hjälper varandra och är ett lag som drar åt samma håll. Vi ser till helheten och jobbar gemensamt för företagets bästa.
Du blir delaktig
Vi är en stor organisation, men med känslan av att vara ett mindre företag. I förhållande till storlek har vi en platt organisation. De flesta besluten fattas lokalt, där du som anställd ofta har möjlighet att vara med och påverka. Du kan gärna komma med egna initiativ och bidra till nytänkande lösningar.